Mazda 6 er en stor og rummelig familiebil, som lader til at glide under radaren, når familien shopper brugt. Det er der ingen grund til, for Mazda 6 er for det meste solid – men undgå dieselen.
Der var engang, hvor en hver dansk kernefamilie med respekt for sig selv, ejede et parcelhus og en Mazda 626 i samme grå nuance. Tiderne skifter, danskerne foretrækker i dag en tysk vogn, og 626 finder du ikke længere hos Mazda. I stedet hedder den 6, og netop sådan en har vi lånt hos P. Christensen i Albertslund. Det er en stationcar i udstyrsvarianten Optimum, som er fra 2019 og som har kørt 43.000 kilometer. Og for denne japanske herlighed skal du slippe 309.900 kroner.
Hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt bil?
Mazda 6 har altid været berømt for at være en køreglad bil, men testbilen overrasker mest af alt ved at føles luksuriøs. I det sidste facelift i 2018 blev kabinekvaliteten bedre, og testbilen stiller med fuld læderstue, el-justerbare sæder, 360 graders kamera, headup-display og Bose musikanlæg. Motoren, Skyactive G, er en 2-liters benziner med 165 hestekræfter, koblet til en 6-trins automatgearkasse, og det er ikke ligefrem den mest energiske combo, om end komfortabel. 100 km/t rundes først efter 10,2 sekunder, og fordi motoren er uden turbo, er overarmene tynde med et moment på bare 213 Nm, som først er klar højt oppe i omdrejninger. Ude på landevejen betyder det, at du skal trykke speederen længere ned, og motoren brummer mere, end man er vant til.
Sådan prøvekører du en brugt bil
Til gengæld er motoren relativt ukompliceret efter moderne standarder, og det betyder, at den er bundsolid. Har du brug for flere kræfter, findes der også en 2,5-liters variant med 194 hestekræfter. Den er lige så solid, og noget kvikkere, men du skal ikke forvente dig en specielt økonomisk bil.
Diesel - nej tak
Vil du have mere bundtræk og bedre brændstofforbrug, findes der også en 2,2-liters diesel kaldet Skyactive D. Med op til 445 Nm er der rigeligt med kræfter, men motoren kommer med noget af et ry. Først var der svage knastaksler, men det problem skulle være løst fra 2015 og frem. Problemerne fortsætter dog, for vi har talt med danske ejere, som har fået skiftet turboen, ikke kun i 6, men også i CX-5, som har samme motor.
Køreglæde for hele familien - brugttest af Ford Focus
Et andet udbredt problem er dyserne, hvor utætheder omkring flammeskiven gør, at sod blander sig med motorolien, så ejere oplever, at motoren melder om lavt olietryk. Problemet er, at olien klumper til og kan til sidst ikke smøre motoren. Inden da har flere dog oplevet, at kæden til oliepumpen simpelthen knækker, og resultatet er en smadret motor.
Overset kvalitet - brugttest af Honda Civic
For at det ikke skulle være nok, så har motoren, ligesom nogle andre moderne dieselmotorer, et problem med dieselolie, som siver ned til motorolien. Det sker typisk på motorer, som kun kører korte ture. Her starter motorens software en rensning af partikelfilteret, hvor der sprøjtes ekstra diesel ind for at forhøje temperaturen. Men slukker ejeren bilen lige i samme øjeblik, siver den overskydende dieselolie forbi stempelringene og ned i sumpen og fortynder motorolien. Typisk oplever kunderne, at der pludselig er for meget olie på bilen, og gæt selv, hvor godt diesel-fortyndet motorolie smør motoren.
Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?
Hos Mazda Danmark forklarer PR Manager Jannik Olsen, at problemerne skyldes manglende service.
Når vi ser disse skader, er det oftest i forbindelse med, at service ikke er udført rettidig og/eller, at der er anvendt olie af en for ringe kvalitet. Det bedste råd, vi kan give, er at gå efter en bil, der er serviceret efter fabrikkens foreskrifter. Det vil sige, at serviceintervallerne skal være overholdt, og der skal være anvendt olie med de korrekte specifikationer. Alle Mazda-modeller er omfattet af vores elektroniske servicebog, hvilket gør det let at kontrollere, hvordan bilen er serviceret gennem sin levetid.
Leder du efter en brugt diesel, så bør du også vælge en bil, som kun har kørt lange ture. Og hvis du selv kører kortere ture, så tag en benziner.
Snup bare en 6'er
Resten af bilen er generelt ret solid. Mazda 6 har tidligere haft et ry for at ruste meget, og det er altid en god ide at gå efter en bil, som allerede er undervognsbehandlet, som testbilen. Når det er sagt, så er rust ikke så stort et problem længere. Altså hvis du ser bort fra den meget tynde lak, som alle biler lader til at være udstyret med. Stenslag kan tydeligt ses på testbilen, og på sigt kan den slags udvikle sig til rustpletter, så tag de gode briller på, og tjek bilens front og skærmkasser for stenslag i lakken.
En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail
Nogle kunder har klaget over, at navigationssystemet, som leveres af Tomtom, kan virke forvirret og ligefrem stedblind. Ellers er der ikke de store elektriske problemer eller udfordringer i kabinen, som er rummelig og komfortabel. Da brugtpriserne er lavere end mere populære konkurrenter, kan der være mulighed for at få meget bil for pengene, og de fleste Mazda 6'er er proppet med udstyr, så vi anbefaler gerne en Mazda 6, men tjek lakken for stenslag, og undgå dieselen.