Den tyske bilkoncerne VW har netop løftet sløret for efterfølgeren til, hvad de selv betegner som den hidtil smukkeste Volkswagen til dato; Volkswagen CC.
Konceptbilen Sport Coupé Concept GTE, viser hvad fremtiden byder på i VW-regi, både hvad angår design og teknologi.
Den elegante Volkswagen CC har været en stor succes og skabte ved introduktionen i 2007 en ny niche. Volkswagen CC var den første bil i denne prisklasse, der kombinerede en coupés smukke linjer og proportioner med et fire-dørs karrosseri, der havde god plads til fire personer. Efter at have været på markedet otte år, har Volkswagens designerteam nu løftet sløret for, hvordan efterfølgeren kommer til at se ud.
Sport Coupé Concept GTE er tænkt som en elegant sportslig luksusbil, der skalpositioneres mellem Passat og Phaeton. Sport Coupé Concept GTE kombinerer ligesom forgængeren Volkswagen CC rummelighed og funktionalitet med emotionel appeal og dynamik som en coupé, men samtidig er Sport Coupé Concept GTE er designet som en praktisk fem-dørs bil med stor bagagerumsklap.
Sport Coupé Concept GTE bryder en kende med Volkswagens velkendte horisontale designstil ved at have en front domineret af en højere kølergrill, der rækker ned i kofangeren, hvilket giver en karakterstærk og en kraftfuld udstråling. Idéen har været at skabe et design, der i udstråling ligger en klasse over den nuværende Volkswagen CC. Ligesom vi har set det på den nuværende CC, har også Sport Coupé Concept GTE rammeløse sideruder, hvilket bidrager til et elegant look langs siderne af bilen.
Takket være MQB-platformen har det været muligt at benytte en lang akselafstand og sammen med korte udhæng foran, har Sport Coupé Concept GTE iøjnefaldende sportslige proportioner. Taglinjen daler svagt bag ud og løber næsten helt ud til kanten af bagenden, hvilket giver elegante og sportslige coupé-linjer. Alligevel er der ikke gået på kompromis med plads, da en akselafstand på hele 2841 mm (50 mm længere end Passat) giver god plads til fem personer og 480 liter bagage.
Sport Coupé Concept GTE er blevet udrustet med en sofistikeret drivlinje, der leverer den slags overlegen motorkraft, som det elegante og potente coupédesign lægger op til. Betegnelsen GTE afslører, at der er tale om en plug-in-hybrid-drivlinje, der kombinerer elmotorer med en turboladet forbrændingsmotor, så Sport Coupé Concept GTE forener fordelene fra en elbil med rækkevidden og præstationerne fra en sportscoupé. Drivlinjen i Sport Coupé Concept GTE består af en turboladet 3-liters V6 TSI-benzinmotor, der yder 299 hk og 500 Nm, og to elmotorer – en på forakslen der yder 54 hk/220 Nm og en på bagakslen der yder 115 hk/270 Nm. Samlet systemeffekt er 380 hk og 670 Nm og med træk på alle fire hjul har bilen et optimalt vejgreb og et afsæt, der resulterer i 0-100 km/t på kun 5 sek. og en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t.
Et 10,7 kWh lithium-batteri leverer strøm nok til, at SCC kan køre op til 50 km udelukkende på strøm, og når batteriet er fladt, trækker V6-motoren den forreste el-motor, der så agerer generator og leverer strøm til bagakslen, og dermed kører Sport Coupé Concept GTE som en konventionel hybridbil.
Det bliver interessant at se, hvor tæt en kommende afløser for VW CC kommer til at ligge op ad Sport Coupé Concept GTE.