Ung, urban og professionel til en overkommelig pris
Den nye Fox er Volkswagens bud på en bil for den urbane ungdom og ungdommelige sjæle. En frisk, robust, velkørende bil i en størrelse, der passer til at køre og parkere i byen, og samtidigt er stor nok til den unge families ferieture. Ikke mindst holder den nye indstigningsmodel en moderat pris, som yngre mennesker, også i det afgiftsplagede Danmark, kan betale. Med 1,2 liters motor kommer den nye Fox til at koste omkring 126.000 kroner, mens modellen med 1,4 liters motor kan erhverves for 139.000 kroner, når den danske markedsintroduktion finder sted midt i juni. En DK-pakke, som omfatter el-betjente sideruder foran og el-indstillige- og opvarmelige sidespejle samt fjernbetjent centrallås, fås til en favorabel pris på 5.000 kroner.
En ægte, komfortabel Volkswagen
Fox er en helt ny, kompakt og gennemtænkt Volkswagen, som giver fuld valuta for pengene. De klassiske Volkswagen-dyder, stor komfort, høj sikkerhed og fremragende køreegenskaber er standard. Den nye Fox har to døre, stor bagklap, masser af plads og rumfornemmelse. Sammenlignet med andre bilmodeller i de to mindste bilklasser fremstår Fox med smart og flot finish og ægte Volkswagen-kvalitet. Kabinens højde er blandt andet udnyttet til en højere siddeposition, som er mere behagelig. Føreren kan justere rattet både opad og i længderetningen for at finde den optimale kørestilling. Yderligere gør den elektromekaniske, fartafhængige servostyring og komfortblinkefunktionen kørslen mere komfortabel. Sytten forskellige opbevaringsrum, deriblandt en stor skuffe under førersædet, gør det nemt og praktisk at holde styr på flasker, kortbøger, og hvad man ellers har brug for i bilen. For vellyd i ørerne har Fox en Blaupunkt cd/MP3-radio med fire højttalere, mens øjnene får glæde af en bil med stødfangere og spejle i bilens farve, og ikke mindst et friskt interiør. Fox kører på 14’’-hjul.
Høj, rummelig og kompakt
Fox har en akselafstand på 2,47 meter, er 3,82 meter lang, 1,66 meter bred (uden sidespejle) og 1,54 meter høj. I betragtning af bilens størrelse er pladsfornemmelsen og den plads, der rent faktisk er til rådighed, overraskende stor. Det skyldes i særdeleshed, at Fox er gået i højden. Fox er på den ene side den perfekte citybil, som er let at klemme ind på en trang parkeringsplads og manøvrere rundt med i smalle eller trafikerede gader. På den anden side kan den sagtens bruges til lange ture mellem to byer eller på ferie.Den kompakte bil har plads til fire voksne personer. Med en albuebredde på 1.401 mm (foran) og 1.423 mm (bagi) er der usædvanlig meget bevægelsesfrihed i Fox i forhold til andre biler i klassen. Det 260 liter store bagagerum, som kan udvides ved at nedfælde bagsæderyglænet, er bekvemt at fylde op. Læssekanten er forholdsvis lav, mens bilens højde gør, at bagagerumsklappen kan komme højt til vejrs.
Sportslige køreegenskaber
Køreglæde og sikkerhed var nogle af de vigtigste aspekter under udviklingen af undervognen. Fox hverken under- eller overstyrer for kraftigt, og den drøner sportsligt om hjørner, hvis man ønsker det. Den lystrer hurtigt og villigt alle ratbevægelser. Med den fartafhængige servostyring behøver føreren f.eks. ikke at styre krampagtigt, når en bropille på Storebæltsbroen passeres i stiv sidevind.Den nye Fox starter i Danmark med to benzinmotorer, som opfylder Euro 4-normen og er indbygget foran på tværs. De to motorer på 1,2 og 1,4 liter yder henholdsvis 55 hk (40 kW) og 75 hk (55 kW) og fås begge i forbindelse med en femtrins manuel gearkasse. Takket være nem vedligeholdelse og lavt forbrug sikrer motorerne en billig måde at komme frem på.
Klassens duks mht. sikkerhed
På trods af de nøje udregnede priser er Fox i sit segment en komplet bil, hvad angår sikkerhed. Den høje passive sikkerhed opnås for det første gennem det lasersvejsede og stive karrosseri og for det andet gennem fører- og passagerairbags samt sideairbags, der er integreret i ryglænene. Alle fire siddepladser er udstyret med trepunktrulleseler og hovedstøtter. På de forreste sæder er der desuden selestrammere og selehøjdeindstilling. En advarselslampe adviserer føreren, hvis selen ikke er spændt. På de to siddepladser på bagsædet er der monteret holdere til ISOFIX-børnesæder. Yderligere er der som standard elektronisk startspærre og ABS-bremser. En helt suveræn undervogn holder bilen på rette kurs. I 1,4 liters versionen er også sikkerhedssystemet ESP standard.