Den er værdsat over alt – Toyota Land Cruiser redder liv over hele verden, og nu har den legendariske arbejdshest rundet et skarpt hjørne. Toyota har bygget 10 millioner Land Cruisers.

Toyota kan klappe sig selv på skulderen. Deres længst eksisterende model nogensinde har rundet 10 millioner produceres eksemplarer. Der er selvfølgelig tale om den legendariske Land Cruiser, som nu har eksisteret i 68 år. Men en ting er antallet af biler, der er blevet bygget. En anden ting er, hvad de har været brugt til. For der findes nok ikke en anden bilmodel, som har været mere populær hos nødhjælpsorganisationer.

Toyota klar med ny Land Cruiser

Toyota skriver selv i en pressemeddelelse, at Land Cruiser anvendes i hele verden. I Afrika bruges den til at yde humanitær bistand, som i Burundi hvor den bruges til at transportere malariainficerede børn til hospitalet, og i flygtningelejre i Uganda til at transportere patienter til klinikker. I Australien bruges Land Cruiser både i zink- og kobberminer 1.600 meter under jorden og på de gigantiske kvægfarme, der kan være op til 8.000 kvadratkilometer. I Costa Rica i Mellemamerika er der regioner, hvor Land Cruiser bruges til at høste gulerødder i en højde af 3.500 meter på skråninger, der er så stejle, at selv mennesker har svært ved at stå der.

Historietimen
Faktisk er Land Cruiser lidt af en efteraber. Det var nemlig Willys, der var først med en firehjulstrækker i 1940. Den hed officielt MB og var designet til de amerikanske styrker. I dag er den bedre kendt som Jeep. En af dem endte på en halvø på den nordvestlige side af Wales. Her havde Maurice Wilks sin gård, og som chef hos Rover, blev den inspirationen til Land Roveren. Land Rover Serie 1 blev introduceret i 1948, men i den modsatte ende af verden, havde det japanske militær allerede i 1941 fået fingrene i en amerikansk Jeep, og Toyota fik til opgave at splitte den ad og bygge deres egen kopi. I 1951 introducerede man første prototype, Toyota Jeep BJ. I 1953 startede man produktionen, og i 1954 fik Toyotaen navnet Land Cruiser – idémanden var Hanji Umehara, som var teknisk chef for modellen. Han mente, at Toyotas firehjulstrækker skulle have et navn, der var nobelt nok til at matche den britiske konkurrent.

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny  

J20 var den første civile Land Cruiser-model, og den blev introduceret i 1955. Motoren var en 3,9-liters sekscylindret rækkemotor med 135 hestekræfter, så den var langt kraftigere end Land Rovers Serie 1. Til gengæld manglede Land Cruiseren en reduktionsgearkasse, som ellers er at foretrække ved terrænkørsel, og hvis bilen skal bruges som landbrugsredskab. Først i 1960, med introduktionen af den nu legendariske 40-serie, fik Land Cruiser reduktionsgearkasse, og intet kunne længere stoppe den japanske firehjulstrækker.

Verdensomspændende
I 1958 åbnede man produktion i Brasilien. Det var første gang, Toyota byggede biler udenfor Japan. Det har dog ændret sig, og Land Cruiser har været en enormt vigtig brik i at gøre Toyota til en af verdens største bilproducenter, for den har bogstaveligt talt været med til at bygge nationer. I dag produceres Land Cruiser stadig hovedsageligt i Japan, men også i Kenya og Portugal.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Gennemsnitligt sælges der omkring 400.000 Land Cruisers årligt på verdensplan, som dækker over tre forskellige serier; Land Cruiser 150, som sælges herhjemme, den kæmpestore og luksuriøse 200, og så den hårdhudede 70-serie, som kun sælges udenfor Europa og USA.