Er du bange for hvid vinter, eller monsunregn der forvandler indkørselen til en umulig forhindring, så skal du have en ægte firehjulstrækker. Vi har fundet seks biler, som kun kan stoppes af én ting – stigende ejerafgifter.
De fleste danskere kunne for første gang i mange år fejre en hvid jul. Vi har allerede fået at vide, at takket være global opvarmning, vil der blive længere mellem den slags end snaps til en julefrokost hos Indre Mission. Men skal vi tro meteorologerne, så bliver ekstrem vejr mere reglen end undtagelsen i fremtiden, så hvorfor ikke forberede sig på sne i juni og monsunregn i december. Uanset hvad går man aldrig galt i byen med en firehjulstrækker. Altså ikke sådan en indkøbsvogn, som din nabo stolt viser frem, men en rigtig firehjulstrækker med reduktionsgearkasse, som hverken er bange for kantsten eller markvej.
Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust
Vi har fundet seks fede firehjulstrækkere, som alle har ægte firehjulstræk med et centerdifferentiale og lavgear. De stikker i mange retninger, men fælles er, at de ikke koster mere end 100.000 kroner, men du finder både person- og varebiler, nogle skal købes med CVR-nummer, så forhandleren undgår at skulle give garanti, og nogle af dem har kørt riiiigtig langt. Flere koster en mindre formue i ejerafgift, men det er vilkårene, hvis du vil grine af alle Ford Kuga’erne, Nissan Qashqai’erne og Toyota RAV4’erne.
Ford Ranger Double Cab 2013
Vi har fundet en Ford Ranger, som du kan købe til lige under 100.000 kroner. Det er en ægte arbejdshest, som er designet til at håndtere lidt af hvert. Med lavgear og stiv bagaksel kan den klare det meste, dansk natur kan byde på, og fordi den har partikelfilter, må den tilmed køre i byerne. Og hvis ikke du kun har brug for en bil, der kan pløje gennem mudder, så vil du måske også sætte pris på, at denne Ranger må slæbe en trailer på 3.350 kilo.
En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition
Det er tydeligt, at denne bil er blevet brugt som arbejdsbil. Den ser i hvert fald godt slidt ud, men til gengæld er den så blevet undervognsbehandlet mindst to gange. Alligevel kan man ane en smule rust ved vinduesrammen på det ene billede. Med 215.000 kilometer på tælleren, burde der være mange kilometer tilbage, men tjek, at service er overholdt, og så skal du på denne model være opmærksom på dyser og turbo.
Land Rover Discovery 2 1999
Ingen kavalkade over rigtige firehjulstrækkere uden en Land Rover. Der var flere muligheder, men vi har valgt en Discovery 2 på hvide plader med plads til syv personer, så du kan redde naboen med, når Gudenåen går over sine bredder. Og en Discovery 2 skal nok komme frem – den har stiv aksel både foran og bagpå, som giver mere artikulation i ujævnt terræn, lavgear, spærre-funktion på centerdifferentialet, og som noget helt nyt i 1999, et antispind, som faktisk er overraskende effektivt.
Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge
Vi kunne nok også have fundet en Discovery 3 på enten hvide eller papegøjeplader indenfor budget, men så ville den nok være kørt helt i jorden, og selvom denne Discovery 2 har markant færre kræfter, så er den legendariske TD5-motor noget mere solid end den 2,7-liters V6’er fra Disco 3, som er berygtet for alskens problemer. TD5’eren har en fed lyd, og er nem og billig at reparere, så de knap 230.000 kilometer behøver du ikke at være bange for, når du tænker på drivlinjen. I stedet skal du være opmærksom på, at Discovery 2’s store problem er, at den ruster – meget. Denne bil ser også ud til, at den kunne bruge en professionel klargøring, men det burde der være råd til, da prisen er under 80.000 kroner, eller cirka det samme som fem års ejerafgift på bilen – av.
Suzuki Jimny 2005
Hvis du ikke kan forestille dig noget værre end at skulle medfinansiere statens overforbrug af konsulenter med din ejerafgift, så er Suzuki Jimny bilen til dig. Denne bil koster kun 3.740 kroner i årlig afgift. Til gengæld får du så også kun sølle 85 hestekræfter fra en 1,3-liters benzinmotor. Det gør egentlig ikke så meget, hvis du bare holder dig væk fra lange motorvejsture, for bilen vejer kun lige over 1.000 kilo.
Suzuki Jimny Van har mistet bagsæderne, men beholder charmen
Samtidig er den bundsolid, og selvom du måske synes, Jimny minder om noget, man ville købe i BR og forære til en seksårig pige med hang til Barbie, så er den bygget som en ægte offroader. Jimny har en separat chassisramme, skruefjedre og stive aksler som en Land Rover Defender 90. Der er bare færre problemer, fordi den er bygget i Japan og ikke i England. Og fordi den er så lille og let, kan den komme frem, hvor større biler er udfordret.
Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90
Netop denne bil skulle være ejet af samme ejer fra ny, og har kun kørt 153.000 kilometer. Til gengæld må du leve med den underlige maling, eller også må du bruge nogle af de sparede penge på at få bilen wrappet i en lyserød farve, så ingen af dem, der sidder fast, er i tvivl om, at de lige er blevet overhalet af Barbies yndlings-offroader.
Toyota Land Cruiser 100 2001
Lejligheder i København og firehjulstrækkere fra Toyota er de to ting, som økonomer er enige om, aldrig falder i værdi. Det er selvfølgelig ikke rigtigt, men de fleste ved, at du ikke kommer tættere på ustoppelig end en Toyota Land Cruiser. De har et udødeligt ry for at være bundsolide, og er eminente i terrænet.
Eneste Land Cruiser vi kan finde til under 100.000 kroner har kørt hele 600.900 kilometer. Men er der en bil, der kan klare det, så er det en Land Cruiser, og den berømte 1HD-FTE motor, som ikke kun er kraftig, men også umulig at slå ihjel. Der er ikke betalt moms på bilen, men da prisen er under 63.000 kroner, så kan du sagtens betale momsen, og stadig holde dig under 100.000 kroner.
Moderne tider i et amerikansk ikon – Jeep Wrangler Sahara 2,0
Det kunne måske være en god ide at bruge nogle af pengene på at friske bilen op, for de 600.000 kilometer har ikke været uden deres udfordringer. Den har buler rundt omkring og skal synes, men sælger påstår, at den er nem at gøre klar til syn.
VW Amarok 2011
Volkswagen har ikke nogen lang tradition med at bygge pickups, men da Amarok ramte markedet i 2010, vandt den mange fans for den høje komfort og et bredt lad, som rummer en EU-palle på tværs. Generelt er modellerne med manuelt gear mere terrængående, fordi de både fås med spær på bagakslen, mens modeller med automatgearkasse ikke engang kan fås med lavgear.
Amarok V6 – det islandske eventyr
Bilen her har ’kun’ 189.000 kilometer, men de lader til at have været hårde kilometer, for den ellers fine kabine ser meget slidt ud, og begge de forreste skærme har ridser. Typisk er 100.000 kroner også lige under budget for en Amarok i god stand, så det må du tage med.
VW Touareg V6
Vi har faktisk taget endnu en Volkswagen med, også selvom Touareg måske ikke lige er det første, der falder dig ind, hvis du drømmer om en firehjulstrækker, der kan forcere alverdens forhindringer. Men med lavgear, diffspær og luftundervogn, der kan hæve bilen op i anden sals højde, så kommer en Touareg længere end de fleste offroader. Og så er den nok dagens mest komfortable bil, specielt når du ikke krydser en sibirisk tundra eller en brasiliansk regnskov.
Det tyske multitool – Volkswagen Touareg
Touareg er en rigtig luksus-SUV med luksuriøs kabine og komfortable køreegenskaber – når den kører. Der er nemlig en grund til, at du kan købe en millionkroners SUV til 100.000 kroner. For Touareg har ry for at være dyr at holde kørende, og også relativt skrøbelig – specielt den ellers så tillokkende V10-dieselmotor. Den 3-liters diesel er et langt bedre bud. Den er mere solid, mindre tørstig og passer fint med kræfter, og når Touareg faktisk virker, så er det en fed bil. Bare en skam, at du må bløde næsten 19.000 kroner årligt i ejerafgift.