Toyota har et mål om, at alle biler i 2050 skal være helt forureningsfrie både at producere og køre i. Et stort og banebrydende skridt på vejen mod den forureningsfrie bil blev taget i fjor, da brintbilen Toyota Mirai trillede ud på vejene i Danmark som et af de første steder i verden. Eneste udledning fra brintbilen under kørsel er nemlig vand og dermed ingen CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelig partikler.
Kendskabet til brintteknologien og udbredelsen af brintbiler er dog fortsat meget begrænset. Det ønsker Toyota at gøre op med. Derfor øger den japanske bilproducent sit fokus på brint i Danmark og træder ind som nyt medlem i brancheorganisationen Partnerskabet for brint og brændselsceller, der netop har til formål at fremme brint- og brændselscelleteknologien.
”Vi ønsker med vores medlemsskab at bakke op omkring det vigtige arbejde, der bliver gjort i Danmark for at fremme mulighederne for anvendelse af brint i forbindelse med transport. Et fællesskab som Partnerskabet for brint og brændselsceller, hvor flere betydende aktører kæmper for det samme – nemlig at fremme og øge kendskabet til brintteknologien – vil kunne sætte yderligere skub i den positive udvikling i Danmark,” siger administrerende direktør Frank Okoisor hos Toyota Danmark.
Hos Partnerskabet for brint og brændselsceller glæder man sig over at kunne føje verdens største bilproducent til medlemslisten.
”Jeg er rigtig glad for at kunne byde Toyota velkommen som medlem af Partnerskabet for brint og brændselsceller. Som verdens største bilproducent, og med Toyota Mirai som en innovativ nyskabelse i den grønne transport, er Toyota en meget vigtig spiller, når det gælder nye drivmidler og en mere klimavenlig transportsektor. Derfor er Toyotas deltagelse i Partnerskabet et vigtigt signal om, at Toyota satser aktivt på brint også i Danmark, hvor vi længe har været i front, når det bl.a. gælder infrastruktur. Jeg ser frem til, at vi ved fælles indsats kan få flere brintbiler ud på de danske veje til glæde for både klima, luftkvalitet og ikke mindst de danske bilister,” lyder det fra direktør Tejs Laustsen Jensen fra Partnerskabet for brint og brændselsceller.
Verdens første dedikerede brintbil Toyota Mirai blev introduceret i Danmark i oktober i fjor. Allerede måneden efter blev Mirai tildelt den prestigefyldte ærespris ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2016 for at vise vejen for fremtidens bilteknologi, og i år kårede 73 motorjournalister fra hele verden Mirai til årets grønne bil i verden ved New York International Auto Show i USA.
Mirai benytter brint som brændstof til at generere strøm, der driver bilens elmotor, og den eneste udledning fra udstødningsrøret under kørslen er derfor vand. I Danmark er der foreløbig indregistreret ni Toyota Mirai og flere er på vej. Samtidig udvider Toyota antallet af lande i Europa, hvor man kan købe en Mirai.
Ved verdenspremieren i fjor kunne det kun lade sig gøre i Japan, USA, England, Tyskland og Danmark, men i år har også Belgien, Holland, Norge og Sverige åbnet for salget af Mirai.