Smart vil være det første bilmærke i verden, der går over til udelukkende at producere elbiler. Men inden da siger de farvel til forbrændingsmotoren med en særlig model for bilsamlere.
Smart har besluttet at hylde sig selv. Fra 2020 vil de nemlig ikke længere producere biler med forbrændingsmotorer, men udelukkende elbiler. Samtidig er det 21 år siden, Smart blev lanceret, og selvom det ikke ligefrem er rundt, skal man jo aldrig lade en anledning til fest passere. Derfor introducerer Smart et særligt samlerobjekt, for dem, der kunne have den slags lyster, som simpelt hedder FCE #21. FCE er en forkortelse for Final Combustion Engine.
Smart EQ - fremtidens bildeling
Den særlige model er stylet af designeren Konstantin Grcic, en Berlin-baseret kunstner, som normalt beskæftiger sig med industri- og møbeldesign. Han har fået lov at gakke ud, som kun kunstnere kan. Fronten af bilen er gul, som en hyldest til den oprindelige Smart City Coupé. Den blev nemlig lanceret i samme gule nuance, som dengang hed hello yellow. Bagenden er holdt i en matsort farve og har det store hashtag, som er så populært i dag, og tallet 21. Det symboliserer de første 21 år, der er gået, siden man introducerede den første model i 1998. Selve bilen er bygget i samarbejde med Brabus, så den har 125 hestekræfter og 200 Nm fra den lille 1-liters turbomotor. Smart har ikke oplyst prisen for #21.
Smart ur
Elektrificering har altid været en del af Smarts dna. Smart var den første europæiske bilproducent, der serieproducerede elbiler. Den hed Smart electric drive og var udstyret med et 14 kWh stort batteri, leveret af Tesla, så rækkevidden ifølge NEDC-cyklusen var 135 kilometer. I alt blev der kun bygget 2.000 eksemplarer.
Den RIGTIGE Fiat 500 hyldes for sit design
Men det er faktisk ikke her, elektrificeringen af Smart starter. Allerede fra starten, i de tidligere 90’ere, drømte idemanden bag Smart, Nicolas Hayek, om at lave en lillebitte bybil med en hybriddrivlinje. Nicolas Hayek var direktør for Swatch-urfirmaet, og han mente, at der var en plads i markedet for en mikrobil til storbyboere. Først landede han en aftale med Volkswagen, men da Ferdinand Piëch kom til magten i 1993, droppede han projektet, fordi man allerede havde gang i et andet projekt, som skulle ende i Lupo 3L. Hayek gjorde tilnærmelser til andre producenter, men endte hos Daimler-Benz, som jo bekendt også laver Mercedes. I 1994 var aftalen på plads, og selvom Hayek ønskede at navnet skulle bære en reference til hans firma, så endte man på Smart – Swatch Mercedes Art.
400 km på fire minutter – Porsche-arving vil revolutionere elbiler
I oktober 1998 lancerede man modellen, men den var ikke, hvad Nicolas Hayek havde drømt om, blandt andet fordi den ikke havde en hybriddrivlinje, og Daimler købte Nicolas Hayek og hans firma ud. Siden da har Smart været et underfirma til Mercedes og Daimler.