Nu kan du købe dig en Peugeot Partner eller Opel Vivaro, der i skoven får selv en ægte offroader til at skamme sig. Peugeot og Opels danske importør har nemlig startet et samarbejde med den franske specialist Dangel, som kan ombygge hele varebilsprogrammet til terrænbiler.
Peugeot Partner er verdens mest snusfornuftige og kedelige bil – altså lige indtil franske Dangel får fingrene i den. Så bliver den pludselig forvandlet til en ægte offroader, der kan klare forhindringer, hvor kun en Land Rover ellers kan komme frem. Og derfor er vi taget til lige netop Land Rover Experience Danmark, der ligger i de smukke bakker ned til Vejle fjord. Vi starter på den tekniske bane med spredte knolde store som olietønder. Knoldene er dejligt udfordrende for drivlinjen, fordi mindst et af de fire hjul svæver frit i luften.
Det elektriske bud – Peugeot e-Expert
Men inden vi kører videre, er det måske lige på sin plads at forklare lidt om Dangel. Firmaet er fransk og grundlagt i 1978, hvor Monsieur Henry Dangel fik lov at ombygge to Peugeot 504 stationcars med firehjulstræk direkte af Peugeot. Sidenhen har samarbejdet mellem de to virksomheder været tæt, og fordi Peugeot står i spidsen for Stellantis, så kan Dangel i dag trylle med hele varebilsprogrammet fra Citroën, Opel, dele af Fiat og selv Toyota Proace.
Sådan forvandles en varevogn til en firehjulstrækker
I Danmark har den danske importør dog besluttet, at man udelukkende fokuserer på Opel og Peugeot. Det betyder, at du fremover kan gå ind til din varevognsforhandler fra Opel eller Peugeot og bestille en firehjulstrukket varebil. Så får Dangel modellen leveret direkte fra fabrikken, hvor den allerede er forberedt til firehjulstrækket. Hos Dangel installerer man så først og fremmest en bagaksel med træk, og en transfergearkasse, som boltes på den almindelige gearkasse. Den giver ikke nogen form for reduktion i gearingen, men sender blot moment til bagakslen. Momentet overføres via en viskosekobling, og denne type kobling kræver en smule slip fra forhjulene, før kræfterne sendes videre til baghjulene. Hos Dangel virker systemet dog overraskende effektivt ude i terrænet.
Fransk finesse – Peugeot 308 SW Plug-In Hybrid
Da man har valgt en viskosekobling, kan bilen stadig køres som forhjulstrækker det meste af tiden, hvilket sparer brændstof. Bilen får samtidig et opdateret ESP-system, som hjælper bilen frem i udfordrende terræn. For at beskytte det nye hardware, får bilen beskyttelsesplader i stål under motor, gearkasse og tanken. Prikken over i’et er, at Partner’en bliver hævet ni centimeter. Det er både absolut en fordel i terrænet, men det gør også, at bilen skiller sig ud fra familiecontainerne på børnehavens parkeringsplads.
Kongeskibet er tilbage – vi kører den nye Range Rover
Er det ikke tilstrækkeligt, kan du tilkøbe et hævningskit på yderligere to centimeter for 7.000 kroner, som vi kører med her. Så er frihøjden 20,5 centimeter. I samme ombæring er det en god ide at tilkøbe et specielt anhængertræk, som sidder lavere. Det koster også 7.000 kroner. Og hvis ikke det er nok til dine eventyr, så kan du også købe et differentialespær til bagakslen for 9.955 kroner, og ekstra beskyttelse af undervognen for 2.824 kroner. Men så burde Partner’en også være klar på selv den værste byggeplads.
I graven
Over knoldene på terrænbanen holder vi os fra at bruge differentialespærret, men fremdriften er også fin takket være det effektive firehjulstræk og ESP-systemet, der bremser spindende hjul i luften og overfører kræfterne til hjul med greb. Det bliver dog tydeligt, at Partneren ikke er født som terrænbil. Der skal files en del på koblingen, fordi 1. gearet er for højt og dermed også farten op og ned ad forhindringerne.
Toyota Proace City Electric Van bliver kun bedre af eldrift
Det bliver også tydeligt, da vi tager den Postmand Per-formede franskmand gennem Land Rover Experiences sandgrav. Den er hverken specielt dyb eller lang, men starter med en bump ned i sangraven, som gør, at man ikke bare kan angribe graven med høj fart. Så vi triller ned, og derfra er det motoren opgave at slæbe os igennem. Det er dog lige før, opgaven er for stor for den 1,5-liters diesel. Den har 130 hestekræfter og 300 Nm ved 1.750 o/min. Det burde være rigeligt, men den relativt lille motor har ikke mange kræfter, før turboen får blæst gang i det hele, og derfor går vi i stå et par gange. Løsningen er at aktivere spærret på bagakslen og lidt mindre mekanisk sympati. Mere gas og mindre hensyn til koblingen får Partneren til at brage igennem med sand piskende til alle sider.
Selvom øvelserne her bliver lidt hårde ved specielt koblingen, viser Dangel-Partneren, at den sagtens kan komme frem på en terrænbane, som normalt kun er forbeholdt de store drenge. Det er sejt.
Det danske marked
Hvis du sidder tilbage og tænker, jamen hvad pokker skal jeg med en firehjulstrukken varebil, så er Dangels modelprogram nok ikke for dig. Typisk vil det være en servicetekniker for et vindmølle-selskab, som skal være sikker på at kunne komme helt frem med sit værktøj. Den danske importør håber også, at man måske kan friste nogle af de kunder, som i dag kører pickup, men det ændrer ikke på, at markedet trods alt nok er meget lille.
Bilerne kan kun leveres som varebiler, da WLTP-reglerne vil gøre dem vanvittigt dyre ellers. Og det er ikke lige fordi, bilerne er billige i forvejen. En Partner eller Combo koster 120.000 kroner ekstra, så den altså starter på 339.990 kroner uden moms. En Expert/Vivaro koster fra 342.990 kroner uden moms, som er en merpris på 79.000 kroner, og den store Boxer/Movano koster fra 384.990 kroner, som er en merpris på 94.000 kroner.
Og som parentes bemærket, så er det måske ikke nogen overraskelse, at Frankrigs største energiselskab står for 27 procent af Dangels biler. Men at Posten i Norge er lige så stor en kunde er alligevel pudsigt – og mon ikke én af dem hedder Per.