Kom med til premieren på Polestars nye, store SUV. Polestar 3 har en rækkevidde på 610 kilometer, op til 517 heste og en frapris på 800.000 kroner - og så er den 2,8 tons SUV så grøn, at selv et grønkål ville skamme sig.
At verdenspremieren på Polestar 3 foregik i Lokomotivværkstedet i København, skyldes mest at direktør Thomas Ingenlath, som til forskel fra de fleste store chefer i branchen, faktisk er designer, og derfor blev forelsket i det nedlagte værksteds rustikker rammer. Her er synlige jernbjælker og store ældgamle elektriske installationer, højt til loftet og så har det jo været et togværksted, og det signalerer mobilitet. Samtidigt er København let at nå for både koreanere og canadiere, som var bare nogle af de 900 gæster fra over 20 lande, som var publikum.
Det, de kiggede på, er Polestars første bil, der er designet helt fra bunden, altså lige bortset fra at bunden er en Volvo, fx i den nye XC90. Men Polestar har haft frie hænder til at bruge egne dele, og det har de gjort.
Meget af fortællingen om Polestar, der i sin tid startede som et tuningsfirma for Volvo, er, at det er et premiummærke, der laver køreglade elbiler. Men der i Lokomotivværkstedet handlede det ekstremt meget om bæredygtighed, som Polestar virkelig har lagt sig i de guldfarvede seler for at blive førende på.
På scenen, havde de endda taget to kontorhunde med, som lystrede navnene Kiwi og Lichi, så ikke et øje var tørt. Normalt render hundene rundt på gangene i Polestars kontor i Gøteborg, fortalte ejerkvinden Sofie Dunberg. Det talte jo ind i, at de gerne vil fremstå hipster-loose, frisindede og rummelige.
Elektrisk SUV
Men tilbage til sagen. Polestar 3 er en kæmpestor SUV, men med en næsten coupéagtig lav taglinje, der brydes af en kæmpe hækvinge, men smukt integreret så den får en skarpkantet bagende. Trods dens gigantiske ydre på nær fem meters længde, to meter i bredden, og en højde på 160 centimeter, giver det en sporty profil, og ja den ser tæskelækker og samtidig hurtig ud.
Polestars superbil bliver til virkelighed – åben elbil med 884 hk
Bagvingen er til for at lede luftstrømmen flot rundt om bilen og nedsætte luftmodstand og turbulens. Som en anden Formel 1-bil, har Polestar 3 også en frontvinge, her integreret i motorhjelmen, og den leder luften til bagvingen. Vingerne var i øvrigt en af de største udfordringer at designe, fortæller chefdesigneren Maximilling Missoni.
Specs’ene er det hurtige design værdigt. Den kommer i to versioner, 489 hestekræfter og 840 Nm eller Performance med 517 hestekræfter og 910 Nm.
Prisen på Polestar 3
Prisen starter ved 800.000 kroner, og Performance koster 80.000 kroner oven i hatten. Batteriet er på 111 kWh, hvilket skulle række til 610 kilometer, og den anden vej, kan det lades med 250 kW, hvilket skulle gøre det muligt at komme fra 10 til 80 procent på en halv time.
Egenvægten er massiv - fra 2,5 til næsten 2,8 ton alt efter specs, men alligevel kan skrumlet rende til 100 km/t på små fem sekunder, eller 4,7 sekunder med performancepakke.
Bæredygtighed i lædersædet
Men hvordan taler sådan en tung og udskældt fætter, der risikerer punkterede dæk på Østerbro, ind i bæredygtighed? Polestar mener selv, de viser vejen. At de har lavet en SUV, der ikke signalerer, at man da vil skide på naturen, eller som direktøren sagde ligner noget, der spiser børn til morgenmad.
Således er der afsøgt nye materialer, fx bruger de såkaldt bio-baseret MicroTech-indtræk og noget plantefiberplast, der er lettere og næsten lige så stærkt som kulfiber, i kabinen. Her har designeren insisteret på, at man skal kunne se, det er lavet af fibre, så det får den unikke tekstur. Polestar vil nemlig meget gerne være meget synlige med økologien.
Fremtidens GT – på langtur i Polestar 1
Læderkabine kan man få, men kun som et dyrt tilkøb. For det kommer fra skotske køer, brugt i madindustrien, så det er et biprodukt. Polestar vil ikke presse kvadratmeterprisen på læderhuderne, derfor får forbrugerne lov at betale, og desuden er læder stadig et bedre og mere slidstærkt alternativ til såkaldt veganerlæder. Veganerlæder indeholder nemlig giftigt PVC, påstod Fredrika Klarén, der er noget så fint som Head of Sustainabillity - chef for bæredygtighed, for sådan en afdeling har Polestar nemlig.
Klarén fortalte, at det vigtigste faktisk er at få genbrugt bilen, og påstod at op til 98 procent af batteriet kan genbruges – det har de tre fabrikker klar til på tre kontinenter. Det er jo fint, for så kan man jo hive lidt færre af de kostbare mineraler, som kobolt og litium op ad jorden.
Blockchains skal bekæmpe korrupte
Men når det sker, og det gør det jo, så bruger Polestar blockchain-teknologi til at spore, hvor mineralerne kommer fra. Det lyder jo fremtidsagtigt, men det er nødvendigt for at imødegå ”korrupte leverandører,” som hun formulerede det.
Blockchain er ikke noget med at mine bitcoins i store serverhaller, men Polestar vil kende alle led i forsyningskæden, og det er her blockchain-teknikken kommer ind.
Der er mange led i forsyningskæden af materialer, hvor der måles og vejes, kontrolleres og verificeres, og blockchain-teknologien gør, at der ikke kan snydes undervejs – prøver nogen at hacke sig ind eller snyde, udløses en alarm – præcis det samme system, der har gjort bitcoin til en sikker digital valuta, hvor ingen kan snyde eller hacke sig til flere bitcoin.
Svensk selfie-dronning – her er Polestar O2
Apropos forsyningskæder, så bliver Polestar 3 produceret på Volvos fabrikker sideløbende med Volvobilerne i både Kina og USA, hvor vi i Europa får de amerikanske, men der er også planer om at producere på en europæisk fabrik, afslørede direktøren.
Men tilbage til bilen.
I kabinen forkæles du med glaspanoramatag og massive mængder af plads, især på bagsædet kan du næsten strække benene, og trods taglinjen er der god plads til hovedet. Styresystemet er lavet i samarbejde med Google, og skærmen i midten på 14,5 tommer styrer alt – der er kun én knap i midterkonsollen, og det er til at styre musikken, og skrue op eller ned for lyden.
Den kommer i øvrigt ud af intet mindre end 25 højttalere.
Der er stilk til gearet bag rattet, og en anden stilk styrer lys, vinduesvisker og blinklys. Ellers er kabinen renset for knapper. Man sidder overraskende intimt, hvor den brede midterkonsol omfavner dig, og det lille rat gør, at det føles som en langt mindre bil.
Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge
Polestar 3 indeholder også en ret pæn mængde teknologi. Som en af de første biler, kan den i starten af 2023 leveres med en såkaldt lidar, en avanceret radar, som skanner vejen op til 300 meter fremad. Detgør automon kørsel i såkaldt level 3 muligt. Så kan man læse en bog bar rattet eller se en film og få udnyttet de mange højttalere med det sidste skrig i sorround kaldet Dolby Atmos.
Hundepasser
Indtil lidaren kommer, ”nøjes” Polestar med fem radarenheder, fem udvendige kameraer, 12 ultrasoniske sensorer, samt to indvendige kameraer, der alle rapporterer til en central supercomputer fra Nvidia, nogle måske kender fra computerspilsverdenens vilde grafikkort. Alt arbejder sammen for at holde øje, bremse eller styre vognen eller tricke en eller flere af de i alt 10 airbags, skulle det en dag blive nødvendigt. Sensorer i kabinen vil også advare distræte dig, hvis du skulle have efterladt en Kiwi eller Lichi eller en unge på bagsædet.
De fleste sensorer i fronten er placeret i en såkaldt Safezone. Det gør Polestar meget ud af, så meget at de skriver det med tekst på bilen, ligesom man kan se specs om batteriet skrevet på siden af bilen. Ifølge chefdesigneren voldte selve teksten faktisk en del problemer for sensorerne, fordi teksten er placeret lige foran dem, men de fik jo løst det.
Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?
Vi glæder os til at køre den, også fordi den har adaptiv luftundervogn, så den bør både være komfortabel og fast på samme tid, og det har også den fordel, at frihøjden kan øges – helt til 25 centimeter. Derudover kan undervognen fordele drivkraften fra de to motorer på smarte måder med koblinger på drivakslerne, så hvert hjul næsten kan tilføres kræfter individuelt. Prisen starter ved 800.000 kroner, og du kan bestille den i dag, men forvent ikke den lander før sidst i 2023.
Fremtidens GT – på langtur i Polestar 1
Svensk selfie-dronning – her er Polestar O2
Polestars superbil bliver til virkelighed – åben elbil med 884 hk
Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?
Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge