Peugeot præsenterer meget rammende den nye RCZ R ved Goodwood ”Festival of speed” den 11.-14. juli. RCZ R er en spicy udgave af sportscoupéen RCZ, som er udstyret med en ny 1.6 l THP motor med 270 hk og et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm. Herudover har den en særlig undervogn og Torsen spærrediffenrentiale, som sikrer vejgreb på et meget højt niveau.


”Den store succes og passion, som vi har oplevet med den RCZ, der blev udviklet af Peugeot Sport til motorsport, kunne ikke gå upåagtet hen. Derfor var det åbenlyst at tage skridtet og udvikle en serieproduceret model med endnu flere hestekræfter og endnu mere sporty performance.”
Bruno Famin, Direktør for Peugeot Sport.

Den meste potente serieproducerede model i Peugeots historie
Med 270 hestekræfter under motorhjelmen bliver RCZ R den mest potente serieproducerede model i Peugeots historie. Den accelererer fra 0-100 km/t på mindre end 6 sekunder og har samtidig en CO2-udledning på 145 g/km, hvilket placerer den blandt de mest potente, men samtidig brændstofeffektive sportscoupéer på markedet. Dette resultat er opnået ved downsizing af motoren, optimering af aerodynamikken og generel vægtreduktion.


”Trenden lige nu er downsizing, og vi ser det ikke kun i serieproduktion, men også indenfor motorsport. Hovedklasserne bruger en 1.6 l turbomotor – selv Formel 1 rykker over til denne type i 2014.” udtaler Cyrille Jourdan, Teknisk chef for RCZ R.

Den nye 270 hk THP motor med en kapacitet på blot 1.6 liter sætter powerrekord i sin klasse – med næsten 170 hk pr. 1.000 ccm er den blandt de bedste motorer i verden i en serieproduceret model og den overholder allerede Euro 6 normen.


En eksklusiv signatur
RCZ R er udsmykket med matsorte buer og titanium baggrund i forlygterne. Frihøjden er sænket med 10 mm og med brede 19” hjul er den som limet til vejen. De særlige fælge er signeret med et R, mejslet ud direkte i aluminiummet. De er specielt designede til at rumme nye større bremser og de røde bremsekalibre, der er underskrevet med Peugeot Sport.

RCZ R er udviklet som banebil, men kan i lige så høj grad være komfortabel og bruges civiliseret på landevejen i hverdagen. RCZ R tilpasser sig førerens kørestil afhængigt af trykket på speederen, og et brændstofforbrug på 15,9 km/l ved blandet kørsel gør den ligeså anvendelig udenfor banen som en inciterende sportscoupé.