Verdenspremiere på Peugeot 308 CC
Peugeot har netop offentliggjort de allerførste fotos af den nye Peugeot 308 CC, som understreger, at CC-konceptet ligger dybt i Peugeots gener.
Peugeot var pioner for biler med foldetag med de elegante 401, 601 og 402 ”Eclipse” modeller fra 1930´erne. Et årti efter, at Peugeot præsenterede det innovative koncept med elektrisk foldetag på biludstillingen i Genève i 1998, står den sidste nye coupé cabriolet – Peugeot 308 CC – nu parat i kulissen til at indtage rampelyset efter 307 CC.
Med introduktionen af 206 CC og 307 CC folkeliggjorde Peugeot CC-konceptet, og køreglæden ved en coupé cabriolet var nu ikke længere forbeholdt de få. Peugeot har solgt 632,000 eksemplarer af sine coupé cabrioleter og understreger dermed sin position som verdensleder af denne modeltype. Med den nye 207 CC og 308 CC, der venter lige om hjørnet, er CC-konceptet videreført i en kombination af Peugeots ekspertise og moderne stilkode.
Peugeot 308 CC – endnu mere cabriolet
Peugeot 308 CC fører forgængeren 307 CC´s stærker gener videre i et nyt dynamisk design, der med al tydelighed viser, at den tilhører den nye 308-familie.
Både som coupé og cabriolet skiller 308 CC sig ud med sine flydende linjer. Profilens grafiske stil understreges af de lys reflekterende konturer, som forstærkes af kromdetaljer.
308 CC er designet til at give en følelse af sporty ”haute couture” bil. Dens markante personlighed kommer til udtryk både udvendigt med det sænkede karosseri og indvendigt med en kabine, der er inspireret af ”Grand Tourismo” universet. Dørene er udstyret indvendigt med et metal håndtag, mens det sporty rat, den specielle finish på instrumentpanelet og den sort lakerede midterkonsol forstærker stilen.
Det fuldautomatiske elektriske foldetag folder sig sammen på kun 20 sekunder og selve manøvreringen kan følges på farve displayet.
Absolut køreglæde i hverdagen
Peugeot 308 CC er bredere end sin forgænger og har en bredere sporvidde, hvilket giver mere rummelighed. Den rummer ligesom 307 CC fire sæder i fuld størrelse. Forsæderne har integreret luftventilation, som blæser varmt luft omkring passagerernes nakker, mens bagsæderne tilbyder overraskende meget plads for en cabriolet.
Bilens stive opbygning, som beskytter mod vibrationer, der kunne påvirke styringen eller komforten, og den effektive støddæmpning viser Peugeots coupé-cabriolet ekspertise. En vigtig ingrediens i passagerkomforten er desuden støjdæmpning, hvor 308 CC i coupé-udgaven sætter nye standarder.
308 CC fås med to forskellige motorer, der begge er garant for absolut køreglæde og matcher bilens sporty udstråling:
• 1,6 l THP 150 hk med 6-trins manuel eller automatisk gearkasse
• 2,0 l HDi 140 hk (Euro 5) med partikelfileter og 6-trins manuel eller automatisk gearkasse
Maksimal sikkerhed
Opbygningen giver ikke blot et lavt støjniveau, men er samtidig udviklet til at modstå og fordele kraft fra front- og sidekollision.
Ud over forskellige sikkerhedsmæssige foranstaltninger er 308 CC udstyret med bl.a. sideairbags, der er indbyggede i forsæderne og som den første CC i verden har den desuden en sideairbag til beskyttelse af hovedet, så uanset den valgte sædeposition er passageren optimalt beskyttet.
Skulle bilen ved et eventuelt uheld rulle rundt, skydes der i løbet af få millisekunder pyrotekniske beskyttelsestænger op, som sammen med de forstærkede forrude stolper skaber en overlevelsescelle for passagerne.
Målet med det omfattende arbejde med sikkerheden i Peugeot 308 CC er at opnå 5 stjerner i EuroNCAP´s sikkerhedstest.