Opel øger markedsandelen på varevogne
På markedet for varevogne har Opel øget markedsandelen fra 7,1 pct. i 2006 til 7,7 pct. i 2007 og haft uændrede salgstal i et marked, der er faldet med godt 10 pct.
Med udgangen af 2007 ligger Opel nummer fire på listen over de mest solgte varebiler op til 3,5 tons totalvægt, en liste der toppes af Volkswagen.
Opel har navnlig haft fremgang for den store Vivaro kassevogn, der er gået frem med 5,5 pct. , men også Meriva Activan og Zafira Flexivan solgte godt i årets første måneder.
Som flere andre udbydere af varebiler oplevede Opel et vigende salg af varebiler i segmentet lige over to tons efter forårets ændringer af bilbeskatningen. Ændringerne ramte navnlig Zafira Flexivan, der har haft et vigende salg i andet halvår af 2007.
Markedet har stadig ikke fundet sine ben efter forårets afgiftsændringer, der blandt andet betød, at en række mindre modeller nu med fordel kan sælges på gule plader. Vi skal nok et stykke ind i 2008 for at se, i hvor høj grad kunder til biler på gule plader vælger de nye varebiler under to tons, siger varevognschef Bent Steen Jensen, GM Danmark, der står bag importen af Opel.
Også salget af personbiler er gået godt for Opel. Markedsandelen er øget fra 5,1 pct. i 2006 til 6,8 pct. af totalmarkedet i 2007.