Volkswagen har givet Polo et næsten usynligt facelift, men har hentet teknik fra de større modeller, så Polo får digitale instrumenter, og med IQ.Drive kan den nu næsten køre selv.

Det er ikke lige til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men den er god nok – Volkswagen har faceliftet den ekstremt populære Polo, som har været på markedet siden slutningen af 2017. Største nyhed visuelt er ændrede forlygter samt baglygter, som får bagenden til at ligne storebror Golf endnu mere, men du skal næsten være Volkswagensælger for at se forskel. LED er nu standard, og det er muligt at tilkøbe det mere avancerede IQ.Light LED matrix-lygter.

Polo sætter standarden

I kabinen har alle Polo-modeller fået digitale instrumenter, som på VW-sprog hedder Digital Cockpit. Det erstatter de traditionelle visere med en otte tommer skærm. Fra udstyrsvarianter Style, får man en 10,25 tommer skærm i stedet. Skærmen i midterkonsollen måler 6,5 tommer, mens den vokser til otte tommer i Style. Køber man Discover Pro-mediepakken, er skærmen 9,2 tommer stor. En af de gode nyheder er, at Apple Carplay og Android Auto kan anvendes uden USB-stik, mens en af de dårlige er, at modeller med klimaanlæg får det nye system fra de større modeller, hvor man har droppet traditionelle drejeknapper til fordel for trykfølsomme sliders, så man skruer op eller ned for varmen, ved at lade fingeren glide henad panelet. I Golf og ID.3 er det ikke nær så nemt at betjene, som de traditionelle knapper.

Selvkørende
Den største nyhed er egentlig, at Polo nu får den semi-selvkørende funktion, som vi også kender fra de større modeller. Det er reelt en pakke af digitale hjælpende hænder, som Volkswagen kalder IQ.Drive Travel Assist. Via den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten er det muligt at køre op til 210 km/t med level 2 autonomi, hvor bilen altså styrer og bremser selv. Og hvor tidligere systemer forlangte, at føreren skulle bevæge rattet, hvis ikke det skulle slå fra, så har det nye rat i Polo indbyggede sensorer, der mærker, om du har sluppet rattet. Ifølge Volkswagen er Polo den første model i klassen, der har den slags adaptiv fartpilot.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Volkswagen ændrer på de forskellige varianter, så basisversionen ikke længere hedder Trendline, men nu blot Polo, så Life, Style og så R-Design. Sender kommer også en ny GTI. Basisversionen får LED-lygter, Digital Cockpit, og nyt rat. Samtidig har Volkswagens sikkerhedsingeniører installeret en central airbag, som afhjælper at passagerne støder sammen i et uheld.

Volkswagen introducerer sporty SUV-coupé med brasilianske aner

Motorprogrammet består indtil GTI’ens introduktion kun af trecylindrede motorer, en uden turbo og bare 80 heste, og to med turbo og enten 95 eller 110 hestekræfter. Den 1,5-liters motor med 150 heste udgår desværre.