Den nye SEAT Leon er en kraftfuld og emotionel personlighed og den smukkeste måde at køre i en funktionel bil på. Leon er blevet redesignet helt fra bunden og er spækket med avancerede teknologier – i førerassistentsystemerne, i infotainment, i undervognen og drivlinjen. Motorerne kombinerer kraftfuld dynamik med fremragende effektivitet.
Muligheden for at vælge komplette LED-forlygter til den nye Leon er et banebrydende træk fra SEAT, der som de første tilbyder denne innovation i mellemklassen. Denne teknologi kombinerer et betagende design med en fremragende oplysningsevne.
"Den nye Leon komprimerer alle styrkerne fra SEAT mærket mere end nogensinde før. Det er en bil med en sportslig karakter og bredt favnende styrker. Den overfører kvaliteten og teknologierne fra luksusklassen til segmentet for kompakte biler. Leon er et afgørende skridt i SEATs mærke- og vækststrategi. Den vil blive lanceret mod slutningen af i år som femdørs, og den vil efterfølgende vokse med flere varianter til en fuldgyldig familie" siger James Muir, som er øverste chef hos SEAT S.A.
Den nye Leon imponerer også med en eminent anvendelighed. Den kombinerer et mere kompakt ydre med en mere rummelig kabine. De eksklusive materialer og samlekvaliteten placerer Leon direkte i front blandt konkurrenterne.
Alle motorerne er blandt de bedste i klassen, når det gælder effektivitet og emissioner. Højdepunktet er Leon 1.6 TDI med start-stop-system. Den kører hele 26,3 km/l ved blandet kørsel og har et estimeret CO2-tal på kun 99 g.
"Den nye Leon er en helt ny bil og indleder et nyt kapitel for SEAT. Den kombinerer SEATs dynamiske nye designsprog med den nyeste teknologi. Fine detaljer og et præcist design, særligt i kabinen, afspejler samlekvalitetens høje standard i den nye Leon," forklarer Dr. Matthias Rabe, som er Vice-President of Research and Development hos SEAT S.A.
Dr. Rabe tilføjer: "Den nye Leon er bygget på Volkswagen Groups MQB-platform, der drager nytte af en systematisk letvægtskonstruktion, og derfor byder den på imponerende præstationer samtidig med lave CO2-emissioner og et lavt brændstofforbrug. Kort sagt byder den nye Leon på emotionel køreglæde, fremragende effektivitet, et betagende design og en høj grad af anvendelighed."
Designet – ganske enkelt betagende
"Takket være dens dynamiske og selvsikre karakter indgyder den nye SEAT Leon en selvbevidst fremtoning. Den har et beslutsomt udseende," udtaler Alejandro Mesonero-Romanos, som er chef for SEAT Design. "Den har en høj grad af formel skønhed og sportslighed."
Han tilføjer: "Den har ekstremt velproportionerede former med en let dominans af den visuelle vægt af kabinen over baghjulene, mens den bibeholder en meget flydende overgang mellem forskærmen og kabinen. Overfladerne er blevet stærkt udformede hele vejen rundt for at øge den tredimensionelle virkning takket være effekterne af lys og skygge. Dens karakterlinjer viser rendyrket gennemslagskraft – det gælder fx for- og baglygternes ydre form. Alt i alt mener jeg i høj grad, at den nye Leon har masser af karakter."
Med sine 4,26 m er den nye Leon ca. 5 cm kortere end forgængeren, mens akselafstanden er vokset med næsten 6 cm. Denne gennemtænkte konstruktion giver mulighed for korte overhæng og øger den kraftfulde visuelle præsens af hjulene, og samtidig giver den praktiske fordele som fx mere plads i kabinen, primært ved bagsædet, og i bagagerummet.
Forlygternes vinklede design er et typisk kendetegn ved det nye SEAT designsprog, som også integreres perfekt i Leons skulpturelle design. Komplette LED-lygter fås for første gang i kompaktklassen. De nye forlygter giver Leons front et umiskendeligt udseende. Desuden har den nye Leon nu en markant og genkendelig fremtoning takket være LED-dagskørelys.
Fra siden ser den nye SEAT Leon ud som en præcist udformet skulptur på hjul. Den karakteristiske, ubrudte "Línea Dinámica" forløber bagud over hjulkasserne. Den minder om spændingen i en veltrænet muskel. De trapezformede C-stolper er karakteristiske for Leon lige som de korte, opadpegende tredje ruder.
Bagenden på den nye SEAT Leon er blevet udformet intenst, og det store logo anvendes til åbning af bagklappen. De let kileformede baglygter understreger bilens bredde og fås også med LED-teknologi.
Kabinen – komfortabel og eksklusiv
Det elegante udvendige design på den nye Leon fortsættes inde i kabinen, som har et klart, let og ukompliceret udseende. Instrumentpanelet er ukonventionelt og elegant med et tofarvet design, der får det til at se ud, som om det svæver i luften. Fine detaljer understreger den høje samlekvalitet i Leon – fx detaljer som de store luftdyser, betjeningselementerne til airconditionanlægget og den tredimensionelle udformning af dekorindlæggene. Bagagerummet har en volumen på 380 l, hvilket er ca. 40 l mere end i forgængeren.
Ved beskrivelsen af kabinen sagde Alejandro Mesonero-Romanos, som er chef for SEAT Design, følgende: "Vi satte os den målsætning at udvikle en kabine med en udtryksfuld, elegant og indbydende atmosfære. Materialernes kvalitet, samlekvaliteten og finishen samt den store fokus på alle detaljer er mindst på højde med segmentet over".
"Designet af instrumentpanelet afspejler vores nye kabinefilosofi med en klar orientering mod føreren. Det øger ergonomien og giver samtidig designet et attraktivt og sportsligt præg. Alt er designet på en måde, så den nye Leon og føreren føles som en enhed."
Karrosseriet – let og stabilt
Den nye SEAT Leon er baseret på en ny bilplatform, der har givet ingeniørerne mulighed for at placere forakslen 40 mm længere fremme. Resultatet er en længere akselafstand og en afbalanceret fordeling af akseltrykket – faktorer som i høj grad har en positiv effekt på komforten og de sportslige køreegenskaber.
Takket være avancerede fremstillingsteknikker og anvendelse af letvægtsmaterialer til fremstilling af karrosseriet er bilens samlede vægt blevet reduceret med 90 kg i forhold til forgængeren.
Drivlinjen – kraftfuld og effektiv
SEAT sender den nye Leon ind i kampen med en række kraftfulde og brændstofeffektive TDI- og TSI-motorer med en slagvolumen fra 1,2 til 2,0 l. Alle motorer har direkte indsprøjtning og turboladning, og de er konstrueret, så de har lav indre friktion og en hurtig opvarmningsfase. Sammenholdt med deres respektive forgængere er deres brændstofforbrug faldet med op til 22 procent.
1.6 TDI yder 105 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm. I Ecomotive-versionen med start-stop-system og rekuperation kører den hele 26,3 km/l ved blandet kørsel, hvilket svarer til 99 g CO2 pr. km. Den omfattende nykonstruerede 2.0 TDI kører hele 25,0 km/l i Ecomotive-versionen. Med sine 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm sørger den for kraftfuld fremdrift i Leon.
SEAT vil hurtigt udvide motorprogrammet. I begyndelsen af 2013 introduceres 1.2 TSI i to versioner med 86 hk og 105 hk, en 1.4 TSI med 122 hk og – som topmotor på benzinsiden – en 1.8 TSI med 180 hk og en kombination af direkte indsprøjtning og manifoldindsprøjtning. Dieselprogrammet vil blive udvidet med 1.6 TDI med 90 hk og den nye top-TDI-motor – 2.0 TDI med 184 hk. Den leverer et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm.
Afhængigt af motoren er der mulighed for 5- og 6-trins manuelle gearkasser og de velrenommerede 6- og 7-trins DSG-dobbeltkoblingsgearkasser.
Undervognen – dynamik med komfort
Undervognen på den nye SEAT Leon imponerer med sin sportslige og adrætte opsætning. Forhjulsophænget består af en McPherson-foraksel med stabilisator, mens baghjulsophænget på den nye SEAT Leon består af en torsionsaksel til motorer op til 150 hk. De mere kraftfulde modeller har en flerleddet konstruktion, som håndterer langs- og tværgående belastningsændringer separat.
Den nye SEAT Drive Profile til Leon FR giver føreren mulighed for at variere karakteristikken for servostyringen, speederen og motorlyden (kun FR-versioner) via en sound-aktuator – i tre indstillinger: eco, comfort og sport. Der er også en individual-indstilling, så føreren kan skræddersy indstillingerne efter egne ønsker. Ambientebelysningen i kabinen kan også tilpasses ved at skifte lysdiodernes farve mellem hvid og rød.
Infotainment – moderne og fleksibelt
SEAT tilbyder et komplet udvalg af topmoderne infotainment-løsninger til den nye Leon. Grundlaget er Easy Connect-betjeningssystemet, som styrer underholdnings- og kommunikationsfunktionerne samt en lang række af bilens funktioner via en touchscreen i cockpittet.
Indstigningssystemet er Media System Touch – som indeholder kortlæser og fire højttalere i Reference-udstyrsversionen med 5"-skærm. Style- og FR-versionerne er udstyret med Media System Colour med flere skærmfarver og højere opløsning samt med cd-drev og seks højttalere som standard (otte højttalere i FR), systemet omfatter tilslutningsmulighed til eksterne apparater via Bluetooth, USB eller AUX-IN. Den 5" farve-touchscreen kan også anvendes til styring af bilens funktioner.
Media System Plus har en 5,8" touchscreen med tredimensionel grafik med høj opløsning, iPod tilslutning, DAB-tuner (ekstraudstyr) og stemmebetjening. Systemet har otte højttalere. Topversionen omfatter et navigationssystem, som også viser navigationsinformationer i farvedisplayet mellem speedometret og omdrejningstælleren. SEAT audiosystemet leverer en klar og sprød lyd takket være de ti højttalere og subwooferen.
Førerassistentsystemer – banebrydende
Den nye Leon sætter også standarden, når det gælder de førerassistentsystemer, der er tilgængelige. Træthedsregistreringen genkender, når føreren mister koncentrationen, og foreslår at holde en pause. Desuden styrer et avanceret kamera monteret bag forruden både fjernlysassistenten, der automatisk skifter mellem fjern- og nærlys, og vognbaneassistenten Heading Control, der kommer med små ratstyringskorrektioner til servostyringen for at undgå, at føreren krydser vognbanemarkeringerne.
"Med den helt nye Leon har vi designet og udviklet en bil, som på en perfekt måde lever op til betydningen af Enjoyneering. Denne overbevisende kombination af design, teknologi, atletiske præstationer og premiumkvalitet vil helt sikkert friste eksisterende kunder og tilføre mærket en ny generation af bilkøbere," siger James Muir, som er øverste chef hos SEAT S.A.
Nyt SEAT logo
Et andet helt nyt element ved den nye Leon er logoet på bilens front, bagklap samt rat. Den nye Leon vil blive den første bil, som vil bære firmaets re-designet kendetegn.
Det nye SEAT logo repræsenterer et mere sporty og renere design, og viser præcis den nøjagtighed og elegance, der ligger i mærkets design sprog, men reflekterer også firmaets tekniske og kvalitative lederskab. Indførelsen af det nye SEAT logo på tværs af alle virksomhedens visuelle produkter og materialer vil begynde fra Paris Motor Show i september.
Produktionen starter i september 2012 og vises på Paris Motor Show i samme måned. Den nye Leon forventes at blive introduceret omkring årsskiftet i Danmark.