Ny Opel Meriva OPC, en topmodel med overboost
Meriva OPC Activan på gule plader kommer til at koste 160.594 kroner
I løbet af få måneder er Opels sportslige OPC modeller forøget til fem forskellige udgaver. Foruden Astra OPC, Zafira OPC, Vectra OPC og Vectra Wagon OPC kommer nu den 5-personers Meriva OPC.
Den er udstyret med den nyudviklede 1,6 liters 4-cylindrede turbo benzinmotor, der udvikler 132 kW/180 hestekræfter
Den har et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm i området mellem 2.200 og 5.500 motoromdrejninger pr. minut.
Momentet kan dog forøges til 266 Newtonmeter i fem sekunder på grund af forøget ladetryk, hvilket giver mulighed for en lynhurtig overhaling og dermed forøget sikkerhed.
Med denne motor opnår Meriva OPC en tophastighed på 222 km/t og accelerationen fra nul til 100 kilometer i timen er 8,2 sekunder.
Både Meriva OPC som personbil og i varebilversionen Activan er udstyret med bl.a.: ESP,- 17” alu-hjul,- Læderindtræk,- Recaro sportssæder,- Tågeforlygter og El-ruder for og bag
Meriva OPC kan bestilles nu, og priserne begynder ved godt 363.000 kroner.
Meriva OPC kommer også på gule plader med tilnavnet Activan, så koster den 192.414 kroner med moms og 160.594 kroner uden moms.
Omdannet til OPC:
Den vandkølede turbolader er indbygget i udblæsningsmanifolden. Desuden er der luftkølet intercooler, natriumkølede ventiler for udblæsningen og en forstærket krumtapaksel. Foruden den almindelige katalysator er endnu en katalysator indbygget tæt ved motoren, hvilket giver en hurtig behandling af udblæsningsgassen straks efter start af motoren.
I forhold til den almindelige Meriva er chassiset sænket 10 mm foran og 15 mm ved bagakslen. Forhjulene er ophængt i McPherson teleskopben og baghjulene i en torsionsaksel med skruefjedre. Ved alle fire hjul er der gasstøddæmpere med dobbeltrør. Der er 17 tommer letmetalfælge med dækstørrelsen 205/45 ZR 17 88W. Tandstangsstyringen med servo er præcis og hurtigtvirkende med en udveksling på kun 16,7:1, så der er på alle punkter sørget for sportslige og sikre køreegenskaber. Forhjulene har 16 tommer ventilerede skivebremser og baghjulene 14 tommer massive bremseskiver, hvilket sikrer kraftig bremsevirkning.Den meget lette motor på kun 131 kilo er med til at sikre gode køreegenskaber.
Sporty udseende
Ikke mindst Meriva OPC’s front viser, at den er topvarianten i modelserien. Den brede forkromede tværbjælke og OPC modellernes bicelle radiator og den forreste stødfangers store luftindtag og indbyggede tågelygter giver sammen med dem aerodynamiske tagspoiler og bagskørter indtryk af en sporty bil. Interiøret domineres af Recaro sportssæderne foran og det læderbeklædte rat.
Fleksible muligheder
Som alle andre Meriva modeller har den nye OPC FlexSpace systemet, der stadig er førende med hensyn til alsidighed. I løbet af få sekunder kan bilens ændres fra en 5-personers til en fire-, tre-, to- eller en-personers uden besværlig fjernelse af sæder. Med sine kompakte mål (længde: 4.07 meter) er den ideel til bykørsel, og med det rummelige og komfortable interiør er den lige så velegnet til længere ture. Der er også rigelig bagageplads. Med bagsædet i forreste stilling er der 570 liter bagagerum, i bageste stilling 420 liter. Hvis bagsæderne er foldet ned, der er 900 liter til toppen af forsædernes ryglæn og 1.420 op til taget.
Stor aktiv og passiv sikkerhed
Meriva OPC har ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistance, antispindkontrol (TCPlus ) og ESP udskridningskontrol, som kan frakobles. Kabinens stødzoner for og bag bevirker, at passagererne sidder i en stærkt beskyttet celle. I EuroNCAP crashtesten opnåede Meriva 26 points i front- og sidekollision og fik dermed fire stjerner.
Som standardudstyr er der airbags foran fører og forsædepassager, her er også sideairbags. Desuden er der gardinairbags i fuld størrelse. Meriva OPC har fem justerbare hovedstøtter med aktive hovedstøtter ved forsæderne.
Der er fem trepunkts sikkerhedsseler, selestrammere med kræftbegrænsning ved forsæderne, beslag til ISOFIX børnesæder ved bagsædets yderpladser og Opels patenterede udløsningssystem for pedalerne i tilfælde af kollision.
Siden introduktionen i 2003 er der købt over 500.000 Meriva. Alene i 2005 blev der solgt 190.000 i Europa, 55.000 af disse i Tyskland. Denne succes markerede sig ikke kun blandt kunderne, men også blandt professionelle testere: I 2004 vandt Meriva 10 sammenlignings tests og syv førstepladser i det tyske fagblad ”AutoBild”.