En af de biler fra Audi, der fik mest ros pga. sit design, da den blev introduceret, er uden tvivl Audi A5. Men, den smukke coupé har efterhånden en del år på bagen, hvor kun små facelift har været med til at holde den inde i kampen. Det har Audi dog ændret på nu, og A5 Coupé vises nu frem i sit nyeste outfit. Designet er tro mod generne og viderefører også den sportslige og elegante karakter i den nye version. Det bedste eksempel er den nu tredimensionelle skulderlinje i form af en bølge, som allerede prægede forgængermodellen. Den præcist svungne linje med kraftige forhøjninger over hjulkasserne understreger alle fire hjul – en henvisning til firehjulstrækket quattro.
De afbalancerede proportioner med en lang motorhjelm, den langstrakte akselafstand og de korte overhæng understreger den nye A5 Coupés sportslighed. Den markant udformede singleframe-grill er markant lavere og bredere end på forgængermodellen. LED-baglygterne og LED- eller Matrix-LED-forlygterne (begge ekstraudstyr) med dynamisk blinklys gør den avancerede teknologi synlig også om natten.
Motorerne
Den nye Audi A5 Coupé fås fra start med fem forskellige motorer – to TFSI- og tre TDI-motorer. Ydelsen er øget markant – og ligger mellem 190 hk og 286 hk. Sammenlignet med forgængeren har de op til 17 % mere ydelse, mens deres forbrug er faldet med op til 22 %. Samtlige motorer kombinerer en stor effektivitet med en sportslig kraftudfoldelse og en rolig motorgang – det gælder især for de to 3.0 TDI-motorer med seks cylindre.
Audi S5 Coupé kører med en helt nyudviklet 3.0 TFSI-motor. V6-turbomotoren imponerer med topeffektive sportsvognspræstationer. Fra en slagvolumen på 2.995 cm3 yder den trykladede sekscylindrede motor 354 hk, hvilket er 21 hk mere end forgængeren.
Kraftoverføringen
I den nye Audi A5 Coupé fås der en skræddersyet løsning til kraftoverføringen til hver enkelt motor: Den 6-trins manuelle gearkasse og den 7-trins S tronic anvendes til de firecylindrede motorer samt til 3.0 TDI med 218 hk med for- og firehjulstræk. Den 8-trins tiptronic er forbeholdt topdieselmotoren med 286 hk samt S5-motoren. Begge motorer har quattro som standard. Som ekstraudstyr tilbyder Audi sportsdifferentiale på bagakslen til disse varianter, som giver endnu mere køredynamik og præcision.
For første gang kan man også vælge det nye quattro med ultra-teknologi. Det kan p.t. kombineres med de firecylindrede TFSI- og TDI-motorer med manuel gearkasse. Drivlinjen, som er optimeret til effektivitet, giver ingen mærkbar forskel i forhold til de permanente systemer.
Undervognen
Den komplet nyudviklede undervogn er en af styrkerne ved Audi A5 Coupé. Den giver føreren optimal komfort samtidig med masser af adræthed. Det gør, at A5 klarer smalle, snoede bjergveje lige så suverænt som lange køreture på motorvej. Som ekstraudstyr tilbyder Audi en undervogn med støddæmperregulering. Reguleringen er integreret i køredynamiksystemet Audi drive select. Dermed kan føreren indstille den grundlæggende karakteristik i flere trin.
Den elektromekaniske servostyring er ligeledes en nyudvikling fra Audi. Den følger bilens aktuelle hastighed og formidler en yderst præcis feedback fra vejbanen. Som ekstraudstyr fås den dynamiske styring, som varierer udvekslingen afhængigt af hastigheden og styrevinklen.
Karrosseriet
Sammenlignet med forgængermodellen er Audi A5 Coupé blevet markant mere effektiv. Her spiller den lavere vægt og en avanceret aerodynamik en stor rolle. Ingeniørerne har sænket egenvægten med op til 60 kg. Karrosseriet er et af de letteste blandt konkurrenterne takket være en intelligent materialeblanding og letvægtskonstruktion. Med en cw-værdi på 0,25 er A5 Coupé den førende i segmentet, når det gælder aerodynamikken.
Kabinen
De større mål og den forlængede akselafstand kommer pladsen i kabinen til gode. Pladsforholdene for føreren og passagererne er blevet mere rummelige. Instrumentpanelets vandrette udformning og det gennemgående luftdysepanel skaber en bred pladsfornemmelse. I kabinen hersker der en kompromisløst høj forarbejdningskvalitet, som er typisk for Audi.
Visning og betjening
For første gang fås A5 Coupé med Audi virtual cockpit som ekstraudstyr – et TFT-display med et diagonalt mål på 12,3” og en opløsning på 1.440 x 540 pixels. Det udgør den centrale informationsenhed i forbindelse med MMI Navigation plus inklusive 8,3” skærm på midterkonsollen.
Infotainment og Audi connect
Hvis kunden vælger MMI Navigation plus, følger hardwaremodulet Audi connect og det nye Audi connect SIM – et SIM-kort, som er fastmonteret i bilen, automatisk med. Det gør, at den nye Audi A5 Coupé kobles op på internettet via et superhurtigt LTE-net. Anvendelsen af de alsidige Audi connect-tjenester er gratis i 3 år.
Uafhængigt af de integrerede Audi connect-tjenester kan kunden mod betaling tilkøbe ekstra datapakker til individuel internetanvendelse via Wi-Fi-hotspot. Dermed kan alle passagererne i bilen surfe og maile på internettet med op til otte mobile apparater til attraktive priser.
Førerassistentsystemer
En intelligent kombination af forskellige teknologier øger sikkerheden, komforten og effektiviteten i den nye Audi A5 Coupé. Samtidig tager Audi næste skridt i retning af selvkørende biler. Det brede udvalg af innovative førerassistentsystemer sætter standarden i segmentet. I forhold til forgængermodellen er næsten alle systemerne komplet nye eller kraftigt videreudviklet.
Den forudseende effektivitetsassistent hjælper føreren med at spare brændstof, Audi active lane assist hjælper med at blive i vognbanen, og adaptive cruise control Stop&Go inklusive køassistent aflaster føreren ved kørsel i meget tæt trafik. Parkeringsassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved, udstigningsadvarslen, undvigeassistenten og drejeassistenten samt Audi pre sense-systemerne er nyheder, som giver et stort plus for sikkerheden. En kamerabaseret vejskilteassistent fuldender udbuddet.
Standardudstyret omfatter blandt andet xenon-forlygter med LED-dagskørelys og LED-baglygter, Audi MMI Radio plus med 7” MMI-farveskærm, Bluetooth og USB-opladningsfunktion, et 3-eget multifunktionsrat (i biler med automatisk gearkasse inklusive skiftekontakter), selefremførere med selehøjdeindstilling, køredynamiksystemet Audi drive select samt Audi pre sense city.
Audi S5 Coupé
Fra 0 til 100 km/t på 4,7 sek. – den nye Audi S5 Coupé imponerer med sine præstationer – både når det angår performance og økonomi. Dens nyudviklede V6-turbomotor yder 354 hk og kører alligevel hele 13,7 km/l. Det endnu skarpere S-design udvendigt og de S-specifikke detaljer i kabinen understreger den dynamiske karakter ved den todørs sportscoupé fra Audi.
Vi ser frem til en grundig test af den nye A5 i det kommende efterår.