Firehjulstræk og seks cylindre
Nu kan også de sekscylindrede versioner af den nye Volvo S80 forsynes med Volvo's firehjulstræksystem. Elektronisk kontrolleret hydraulik og automatisk fordeling af motorkraft mellem for- og baghjul betyder, at bilens kapacitet kan udnyttes effektivt, uanset vejforhold. Resultatet er større køreglæde og bedre stabilitet.
Den nye Volvo S80, som blev præsenteret i begyndelsen af 2006, har modtaget megen ros for sine køreegenskaber. Den forhjulstrukne version af bilen er yderst stabil og let at kontrollere takket være en avanceret og meget vridningsstabil karrosseristruktur og et velafbalanceret chassis. For at gøre det endnu bedre, er DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) standardudstyr. Endvidere kan S80 vælges med Four-C, Volvo's aktive chassissystem, der justerer støddæmperne på brøkdele af et sekund, så de passer til kørselsforholdene (ekstraudstyr).
Firehjulstræk forbedrer både køreglæde og vejgreb
"Da den nye Volvo S80 blev præsenteret, udstyrede vi V8 modellen med firehjulstræk," siger produktionsdirektør Steven Armstrong, Volvo Cars. "Nu udvider vi programmet, så det også bliver muligt at bestille AWD til den sekscylindrede 3,2 liter benzinmotor. En kombination, der både skaber køreglæde i topklasse og evne til at komme frem i glat føre, der næsten ikke kan overgås".
Motoren er Volvo's nye sekscylindrede rækkemotor, der yder 238 hk med et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm. Takket været et variabelt indsugningssystem og ventiler med to løftehøjder er det muligt at udnytte motorydelsen fuldt ud. Og kombineret med firehjulstrækket sikrer det, at bilen kommer frem uanset vej- og køreforhold.
Volvo's AWD system bygger på permanent firehjulstræk. Trækkraften fordeles automatisk og glidende mellem for- og baghjul, afhængig af vejforhold og kørestil. Systemet giver det bedst mulige vejgreb under alle forhold, så motorkræfterne kan udnyttes optimalt. Det gør bilen både inspirerende og komfortabel at køre i.
Instant Traction gør det lettere at starte på glat underlag
AWD systemet er forsynet med Instant Traction, der giver omgående kørerespons. Hjertet i AWD systemet, den elektronisk kontrollerede hydrauliske kobling (udviklet i samarbejde med svenske Haldex AB), har et justerbart moment på op til 80 Nm. Det gør det muligt for systemet omgående at overføre trækkraften til baghjulene ved start og dermed mindske risikoen for, at forhjulene begynder at spinde. Denne funktion er speciel nyttig, hvis man skal sætte i gang på is eller grus. Så snart bilen bevæger sig, fordeles trækkraften igen efter køreforholdene.
"Den nye version kan nu leveres på alle markeder, men vi regner med, at Sverige, Canada og Schweiz bliver de største markeder, efterfulgt af Rusland, Finland og Tyskland", siger Steven Armstrong. I Danmark vil prisen på Volvo S80 3.2 AWD starte ved 800.000 kr., mens priserne på Volvo S80 i øvrigt starter ved 550.000 kr. for 2.5T versionen.