”En elegant fusion af amerikansk råstyrke og italiensk finesse.”, sådan betegner Jeep den nye 2,2 MultiJet turbodieselmotor, som vi finder i deres Cherokee model. Motoren, der er bygget på Fiat Powertrains motorfabrik i Pratola Serra i Italien, kommer i to varianter med henholdsvis 185 hk og 200 hk – begge med et drejningsmoment på 440 Nm ved 2.500 o/min.
De italienske ingeniører fra datterselskabet Fiat Powertrain Technologies har udviklet en ny turbodieselmotor, der til sammenligning med forgængeren har 25 procent højere drejningsmoment og 17 procent bedre acceleration. Dertil kommer en 3 procent lavere CO2-udledning, som nu er 150g/km, med et kombineret forbrug på op til 17,5 km/l.
I motorrummet finder man en avanceret 4-cylindret turbodieselmotor med topstykke i aluminium, 16 ventiler, dobbelt overliggende knastaksel samt en commonrail med et tryk på helt op til 2.000 bar, kombineret med Fiats flerfasede variable MultiJet indsprøjtning. Stempler, plejlstænger og krumtap er vægtoptimeret, hvilket giver færre vibrationer og et lavere brændstofforbrug.
Begge versioner med 185 hk og 200 hk leveres med Jeeps 9-trins automatgear, “Jeep Active Drive I” firehjulstræk og med Jeeps Select-Terrain system, hvor der kan vælges imellem fire forskellige programmer for firehjulstrækket alt efter terræntypen. Den 200 hk motor accelererer Jeep Cherokee fra 0 til 100 km/t på 8,5 sekunder og giver den en tophastighed på 204 km/t.
I Jeep Cherokee er den nye motor specielt tilpasset til at give optimal komfort ved kørsel på landevej og masser af kraft ved kørsel i terræn. Desuden er dens luftindtag beskyttet, så bilen kan forcere vand på op til 48 cm dybde. Samtidig er cirkulationen af olie og brændstof sikret selv under kørsel på ekstreme skråninger med op til 60 procents hældning.
Jeep Cherokee 2,2 MJT 185 hk koster fra 743.092,-, mens den 200 hk version koster fra 841.307,-.