Den nye Audi A8 placerer Audi blandt de førende innovatorer i luksusklassen. En af denne sedans store styrker er letvægtskonstruktionen. Audi A8 3.0 TFSI med normal akselafstand har en egenvægt på kun 1.830 kg – bedst i klassen for modeller med firehjulstræk. Karrosseriet er næsten udelukkende fremstillet af aluminium; en Audi Space Frame (ASF)-konstruktion, der kun vejer 231 kg.
Længden (5,14 m), akselafstanden (2,99 m), bredden (1,95 m) og højden (1,46 m) forbliver uændrede og gør Audi A8 til den mest sportslige sedan i segmentet. A8 L er yderligere 13 cm længere i både karrosseri og akselafstand. Begge karrosserivarianter har en ny konstruktion af bagagerummet, der gør det lettere at læsse. Ekstra støjdæmpningstiltag reducerer den allerede lave kabinestøj endnu mere.
Design: skærpet karakter
Det dynamiske design på denne store sedan er blevet endnu mere udtryksfuldt. Motorhjelmen, singleframe-grillen og den forreste stødfanger har en endnu mere markant udformning, og forlygteenhedernes nederste kant er nu lige. Som ekstraudstyr tilbyder Audi også LED-forlygter og forlygter med Matrix LED-teknologi, som sætter nye standarder, når det gælder design og teknologi. I disse forlygter består fjernlyset af 25 individuelle lysdioder pr. enhed, som kan tændes og slukkes eller dæmpes individuelt afhængigt af situationen. Af andre features ved de nye forlygter kan nævnes intelligent drejelys, dagskørelys med nyt look og dynamisk blinklys.
Motorerne: mere kraft og effektivitet
Audi A8 tilbydes med to benzin- og to dieselmotorer. Det er den kompressorladede 3.0 TFSI med 310 hk, V8 biturbomotoren 4.0 TFSI med 435 hk, den yderst effektive 3.0 TDI clean diesel med 258 hk og den ekstremt momentstærke 4.2 TDI clean diesel, der yder 385 hk og 850 Nm.
Præstationerne er blevet forbedret for de fleste af motorerne. Med quattro-firehjulstræk accelererer 4.0 TFSI nu A8 fra 0 til 100 km/t på 4,5 sek. I dellastområdet frakobler Audi cylinder on demand (COD)-systemet fire af de otte cylindre. Den mest effektive motor er 3.0 TDI clean diesel, som kører hele 16,9 km/l, hvilket svarer til 155 g CO2 pr. kilometer. Alle motorer lever op til Euro 6-normen. Friktionsreducerende tiltag reducerer brændstofforbruget med helt op til 10 procent.
De klassiske versioner ledsages af tre yderligere modeller. Topmodellen er den luksuriøst udstyrede Audi A8 L W12 quattro. Dens benzinmotor er ekstra kort og let takket være W-konstruktionen. Fra en slagvolumen på 6,3 l leverer den 500 hk. Den klarer også klassens bedste brændstofforbrug på 8,5 km/l, hvilket svarer til 270 g CO2 pr. kilometer.
Med sine 520 hk er S8 Audis store sportssedan. Med quattro-firehjulstræk accelererer den velklingende 4.0 TFSI S8 fra 0 til 100 km/t på 4,2 sek. S8's brændstofforbrug ved blandet kørsel er på fornemme 9,9 km/l, hvilket svarer til 235 g CO2 pr. kilometer.
Audi A8 hybrid kombinerer en 2.0 TFSI-motor og en elmotor og leverer en systemydelse på 245 hk og et systemdrejningsmoment på 480 Nm.
Den nye A8 er som standard udstyret med en hurtigt og blidt skiftende 8-trins tiptronic-gearkasse. Den elektronisk styrede automatiske gearkasse er koblet sammen med det permanente firehjulstræk quattro. Audi tilbyder også et sportsdifferentiale til bagakslen (ekstraudstyr), der fordeler motorkraften mellem baghjulene efter behov. Sportsdifferentialet er standard på S8 og A8 4.2 TDI clean diesel quattro.
Endnu mere suveræn kørsel: assistentsystemerne
En nyhed i A8 er Audi active lane assist, der foretager blide styreindgreb og holder bilen i sin vognbane, når det er nødvendigt, og parkeringsassistent med 360°-visning, som håndterer styringen, når du skal parkere. Head-up-displayet, som også er nyt, viser vigtige informationer i førerens synsfelt på forruden. Natsynsassistenten kan nu ud over fodgængere også registrere større dyr.
Den opgraderede Audi A8 forventes på det danske marked i november 2013. Prisen er endnu ikke færdigforhandlet.