Ved årets udgave af Frankfurt Motor Show bød Alfa Romeo på en eksklusiv nyhed: Det drejede sig om verdenspremieren på den længe ventede Giulia Quadrifoglio, som personificerer det nye Alfa-paradigme og indkapsler sloganet ”La meccanica delle emozioni” – mekanik med sjæl.
Hvert andet år i september valfarter producenter, medier og bilentusiaster til Frankfurt for at være vidne til de seneste nyheder i bilindustrien, og i år er ingen undtagelse. Alfa Romeo var naturligvis også til stede igen i år, og det endda med en vigtig verdenspremiere, nemlig den absolutte topmodel i Alfas nye sortiment: Giulia Quadrifoglio, hvis kendetegn er perfekt vægtfordeling, unikke tekniske løsninger og klassens bedste forhold mellem vægt og effekt.
Trods sin status som letvægter er der på ingen måder sparet på motorkraft og italiensk råstyrke i den nye Giulia Quadrifoglio. Bilerne, der vises frem ved Frankfurt Motor Show, er udstyret med 510 hestekræfter fra en nyudviklet sekscylindret turbobenzinmotor på 2,9 liter. En motor som er udviklet af ingeniører, der alle kommer fra Ferrari. Dette betyder blandt andet, at man bag rattet på den nye topmodel fra Alfa kan opleve elementer af den teknologi, ekspertise og, ikke mindst, motorlyd, der har gjort Ferrari til ikon, og det uden at gå på kompromis med den luksuriøse Alfa Romeo oplevelse og de unikke Alfa kendetegn.
Kombinationen af bilens lethed og motorernes råstyrke resulterer i fantastiske præstationer: Giulia Quadrifoglio har en tophastighed på 307 km/t, accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og har desuden et maksimalt drejningsmoment på 600 Nm. Men tag ikke fejl – trods sin uforlignelige lethed og kompakte råstyrke er den nye Giulia mere økonomisk end nogensinde. Den rangerer således blandt de bedste i sin klasse, hvad angår emissionsniveauer, også takket være et cylinder-deaktiveringssystem, der afbryder for flere cylindre, når der ikke er brug for høj ydelse. Designholdet har udover at fokusere på lethed, heftige motorer og miljø også slået et slag for sikkerheden i den nye Giulia. Giulia byder på alle de seneste elektroniske sikkerhedssystemer og et helt nyudviklet ABS bremsesystem. Resultatet er imponerende, og Giulia kan bremse fra 100 km/t til stilstand på under 32 meter.
Perfekt vægtdistribution og fnuglette materialer
Den nye Giulia Quadrifoglio er unik på flere områder, men der, hvor den nye Alfa virkelig skiller sig ud, er ved sin unikke vægtdistribution. Giulia kan leveres enten med firehjulstræk eller, som standard, med baghjulstræk – det er en teknisk løsning, som ikke kun hylder Alfa Romeos rødder: Det er også en teknikalitet, som resulterer i fantastiske præstationer og meget høj køreglæde. Andre teknologiske højdepunkter er et sofistikeret affjedringssystem med flere unikke løsninger samt det mest direkte styretøj på markedet. Giulia Quadriofoglio har et Torque Vectoring system, som fordeler trækkraften mellem de trækkende hjul gennem en dobbeltkobling, en ekstrem lav vindmodstand og Active Aero Splitter, et system som ved høje hastigheder forøger down-force på forhjulene og ”suger” bilen fast til vejen.
Der er en grund til, at den nye Quadrifoglio er blandt de letteste i sin klasse: Alfa Romeo har i en ekstrem grad prioriteret at anvende ultralette materialer som kulfiber til blandt andet kardanaksel, motorhjelm og tag, aluminium til skærme og døre samt udpræget brug af kompositmaterialer og plast til blandt andet affjedringssystemerne; alt dette for at opnå det optimale forhold mellem vægt og effekt. Den nye Giulia Quadrifoglio vejer blot 1.524 kg i tør vægt.
En Catwalk værdig
Udover sin ekstreme balanceevne, kraftige motor og unikke tekniske løsninger betegner Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio som en ægte italiensk designperle.
Giulias design minder om den klassiske Alfa Romeo stil, men med ny teknologi og designmæssig innovation er den smukkere end nogensinde. Med en overfladefinish blandt de bedste er den nye Giulia nærmest statueagtig i sit udtryk og kan minde om et af de store kattedyr i fuldt firspring. Og det samme udtryk går igen indvendigt. Alting her er designet i rene linjer kun med plads til det mest essentielle, og alting er designet med føreren som udgangspunkt.
Det gør det, ifølge Alfa Romeo, ikke kun til en fornøjelse at køre bilen, men også at se på den og sidde i den. Dels på grund af sit nye interiør, dels på grund af sin brugervenlighed, udtrykt blandt andet i sin placering af startknappen, som i den nye Giulia sidder i rattet som på en Formel 1-racer. Og der er også gode nyheder for lyd- og underholdningsentusiasterne med de seneste Infotainment-systemer og mulighed for et specialdesignet Harman Kardon Sound Theatre lydanlæg med 14 højtalere. Det er ikke kun en fornøjelse at køre den nye Giulia – det er også en nydelse at være passager.
Alfa Romeo Giulia Quadriofoglio forventes introduceret på det danske marked til april 2016 til en pris på ca. 1.560.000 kr.