Alfa Romeo 33 Stradale fra 1960'erne anses af mange som en af historiens smukkeste biler, og nu har Alfa Romeo lavet en moderne version. Dog håndbygget på den gammeldags vis.

Den fås med, hvad Alfa Romeo kalder for en "charmerende" V6 twin-turbo motor med 620 heste eller en elmotor med 750 hestekræfter. Og de ligger da heller ikke skjul på, at vognen på en måde er et led i Alfas ambition om at skifte til kun at avle elbiler allerede i år 2027.

Se alle de smukke Alfa'er til salg på biltorvet.dk her

Men det er også debut for Alfas nye Bottega-afdelingen, som de kalder den afdeling, der håndbygger specielle biler til specielle kunder. Og Stradale 33 er altså den første. Og så kan du nok regne ud, at den ikke kommer til at stå hos din lokale italienske bilpusher.

Faktisk skal du som køber godkendes af en komité, der består af selveste ledelsen, med CEO'en Jean-Phillippe Imparato for bordenden, for at sikre at eventuelle købere ikke kaster skam over mærket - det lyder meget italiensk på en måde.  .

Bilnørderne ”redder” gammel Alfa – men kommer den nogensinde ud at køre?

33 Stradale er designet af Alfa Romeos design studio Centro Stile og er inspireret af forgængeren fra 1967.  Udover at være designet mere skarp end forgængeren, pga andre produktionsmetoder, er der også hint til fremtidige Alfa-modeller, afslører Alfa uden at afsløre så meget mere, men der gælder måske de ellipseformede lygter med lysbånd og lygter samt den  nye fortolkning af Alfa Romeos grill.

Et karakteristisk kendetegn er saksedørene, der er hængslet i loft og døråbningens nederst højre hjørne. Da dørene er i glas fra sideruden til op over taget, skulle det give en følelse af at sidde i cockpittet på et fly.

La Familia - brugttest af Alfa Romeo Stelvio

Den nye 33 Stradale fås med to kabiner: Tributo hylder originalen og Alfa Corse hylder motorsport. Man tænder og slukker via mekaniske kontakter på midterkonsollen og i loftet, der yderligere fremhæver følelsen af flycockpit. Ellers er kabinen minimalistisk, for som Alfa Romeo skriver "er al interaktion og kommunikation med bilen tiltænkt rattet; ikke via rat-knapper eller touch-funktioner, men ved at køre bilen – det er det,det handler om i 33 Stradale, at køre bil."

Word.

Stradalen er bygget til både offentlig vej og racerbanen og har derfor en knap, hvor du kan vælge Strada for vej, og Corsa for bane. Aktive udstødningsventiler åbner først for rabalderet over 5000 omdrejninger, men ved valg af Pista, forvandles den komfortsøgende vogn sig til en marmorhård affjedring og et gearskifte, der hamrer gearene ind. Den har en H-ramme i aluminium og en monocoque i kulfiber.

Bedste sommerbil under 200.000 kroner – Mercedes eller Alfa? Bilnørderne smider toppen

Benzinmotoren er en videreudvikling af den 3,0 liters V6 twin-turbo motor fra mærkets hurtige Quadrifoglio-udgaver, men yder her over 620 hestekræfter, hvilket render den op i en topfart på 333 km/t. Den er udstyret med 8-trins DCT-gearkasse, har baghjulstræk og et elektronisk spærredifferentiale.

Den elektriske udgave har 750 hestekræfter, en topfart på over 310 km/t og en estimeret rækkevidde på 450 kilometer (WLTP). Batteriet er på 102 kWh og ladeløsningen bygger på 800 volts-teknologi.

Både benzin- og eludgaven går fra 0-100 km/t på under tre sekunder og bruger 33 meter på at bremse fra 100-0 km/t.

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Den korte bremselængde opnås bl.a. pga. af et brake-by-wire system, der skulle give et kontrolleret bremsetryk, og samtidigt bibeholde en god føling med bremsepedalen, påstår Alfa Romeo. 

Bremserne er keramsike fra Brembo med seks-stemplede monoblokkalibre i aluminium foran og fire-stemplede bag. Den har aktive støddæmpere og såkaldt semi-virtual styring på begge aksler, som skulle gøre bilen i stand til at levere ultra-pæcis styring. 

Alfa Romeo Giulia diesel er italiensk på godt og ondt

Bilen laves "Bottega" som betyder noget i retning af specielt, og unikt for hver kunde på et værksted placeret i Sala del Consiglio museet i Arese i Milano, hvor den originale 33 Stradales design blev godkendt tilbage i 1967. Med tilføjelsen af Bottega-afdelingen kan Alfa Romeo håndbygge specialproduktioner og 33'eren er altså den første.

Der vil kun blive bygget 33 eksemplarer af 33 Stradale, og bilerne er desværre allerede afhændet og solgt. Men der er et lille håb. 

"Dette er Alfa Romeos første specialbyggede bil siden 1969, og jeg kan love for, at det ikke bliver den sidste,” trøster Jean-Phillippe, CEO for Alfa Romeo os. 

 

Alfa Romeo Giulia Veloce - den lange vej hjem

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI