Helligbrøde? BMW's 1-serie mister baghjulstrækket, og skal fremover dele platform med Mini-modellerne.
1-serien fra BMW er blevet rost af motorpressen for sine fine køreegenskaber, så den lille har en tung arv at løfte. Den bliver bygget på en ny platform, som den har til fælles med X1, X2 og hele Mini-programmet, og det betyder farvel til baghjulstræk, men goddag til mere plads.
Vil du have træk bagtil, må du vælge firehjulstræk, som også bliver en mulighed.
Bilen til den hippe pensionist – BMW X2
Hvis vi starter udvendigt, så er motorhjelmen blevet lidt kortere, og den nye mini er en halv centimeter kortere, men 34 millimeter bredere og 13 millimeter højere. Akselafstanden er 20 millimeter kortere. Alligevel er der mere plads, da motoren vender på langs på grund af forhjulstrækket.
Du får 33 millimeter mere plads til knæerne bagtil, 13 millimeter mere albuerum og 42 millimeter mere til storetåen foran, og du kan have 20 liter mælk mere med i bagagerummet – i alt 380 liter kosaft kan der være og 1200 liter med bagsæderne nede.
Fem varianter
Bliver vi inde i kabinen får du standard en 8,8 tommer skærm, der kan opgraderes til en 10,25 tommer skærm, hvor du kan tilkøbe gestikuleringsteknik, så du styrer ting blot ved at vifte med hånden.
Under motorhjelmen kan du vælge mellem to benzin og tre dieselmotorer. Vildeste version er en nyudviklet 2,0’er som er den heftigste firecylindrede fra den Bayerske fabrik nogensinde – den udvikler 306 hestekræfter og 450 Nm med hjælp fra en twinturbo og kommer i M135i med firehjulstræk – som BMW kalder xDrive.
Mercedes mindste er stor klasse - Vi kører A180d
Startmodellen får en 1,5 liter benziner med tre cylindre, der banker en ydelse ud på 140 hestekræfter og 220 Nm.
De tre diesel fordeler sig således:
116d – 116 hk og 270 Nm
118d – 150 hk oh 350 Nm
120d – 190 hk og 400 Nm – denne model har også xDrive-firehjulstrækket.
Modellerne 116d, 118d og 118i fås med seks-trins manuel gearkasse, mens 116d og 118i også kan leveres med en syv-trins dobbeltkoblingsautomatkasse. En ottetrins af slagsen kan man få fra 118d og op, samt M135i.
Den lille bimmer står ikke tilbage for bollemælk, hvad angår sikkerhedssystemer, hvor den får det sidste skrig i selvkørende teknologier og sikkerhedssystemer. Det betyder blandt andet, at den selv vil både bremse og styre for dig, hvis den syntes, du er ved at tabe sutten i forhold til opmærksomheden omkring den øvrige trafiks farlighed.
Et orgie af smarte teknologier
Du får for første gang head-up-display og elektrisk hejs af bagagerumsklap – som tilvalg vel at mærke. Men det er blot starten på et orgie af smarte teknologier. Rigtigt smart er også, at bilen kan optage op til 50 meters vejkørsel, som du lige har kørt, så den selv kan bakke tilbage, præcis som du netop har kørt forlæns. Det er nok noget, som du kan imponere vennerne med, og det gør det lettere at komme ud ad din snørklede indkørsel, hvis du har sådan en.
Det virker dog kun op til en fart af 35 km/t.
Elbilen, der laver røg - BMW i3s
Men der er mere smart teknologi. Du kan tale til din 1’er, da der er indbygget stemmestyring, og det er koblet sammen med kunstig intelligens, der lærer dine vaner og kan hjælpe dig med fx at finde p—plads ved din favorit café og den slags. Du kan låse den op og i med din smartphone via NFC teknologi, hvilket også virker selv om din telefon er død for batteri. Bare hold den op til dørhåndtaget, og dyret låser op. Smart. Er der strøm på din mobil, kan du nu også sende en navigationsindstilling direkte til bilens navi fra alle mulige apps. Smart, smart, smart.
Vognen skulle være klar til levering til september, men priserne er endnu ikke offentliggjorte.