Nu kommer Dodge Caliber til Danmark!
Det klassiske amerikanske bilmærke Dodge står over for at blive introduceret i Europa. Den første Dodge på det danske marked bliver Dodge Caliber, der kommer til salg i august. Caliber kan beskrives som en krydsning mellem en sportslig hatchback og en SUV med et muskuløst design, der skiller sig klart ud.
Konkurrencen blandt mellemklassebilerne er stenhård i dag. Men alligevel betænker Dodge sig ikke på at stikke hovedet i hvepseboet. Recepten på fremgang er stædighed.
Dodge Caliber skiller sig nemlig markant ud fra de andre biler i klassen, og er et forfriskende alternativ til ham eller hende, der vil skille sig ud fra mængden.
Lige som alle Dodge modeller er Caliber bygget til at udstråle kraft og potens.
Dette er ikke en bil, der undskylder sig selv. Caliber er alligevel en usædvanlig praktisk bil i den lille mellemklasse med fem døre og et sportsligt coupélignende udseende samt mange smarte funktioner.
Caliber byder blandt andet på et nedfældeligt passagersæde, der kan fældes ned for at skabe bordplads eller for at skabe plads til lange genstande via det delbare nedfældelige ryglæn på bagsædet. Er det ikke plads, men komfort der er brug for kan ryglænet justeres bagud. Desuden har bagagerummet et vaskbart vinylgulv, der let kan fjernes.
Her findes køleskab til kolde drikke, illuminerede kopholdere, skjult holder til mobiltelefon eller MP3 afspiller i armlænet, og et loftlys der kan tages ud og bruges som lommelygte (batterierne oplades mens den sidder i loftet).
En anden specialløsning er musikanlægget ”MusicGate Power” fra Boston Accoustics, som har 9 højttalere og en separat ”Beach Party” funktion. ”Beach Party” betyder at der i bagklappen findes højttalere, der kan vendes nedad og bagud, når bagklappen er åben. Således spredes musikken ud fra bilen, i stedet for ind i kabinen.
Ny fabrik – ny teknik
Dodge Caliber er den første bil, der bliver bygget på den nye og helt unikke fabrik i Belvidere, Illinois. Her findes bl.a. 780 robotter, der selv kan skifte værktøj, og dermed omstille produktionen mellem tre forskellige bilmodeller på blot 45 sekunder.
Dodge Caliber kommer fra starten med to nye 4-cylindrede ”World Engine”benzinmotorer, der bliver udviklet af GEMA i Michigan, samt en to-liters turbodiesel-motor. Alle motorer er kendetegnet ved at have høj ydelse i forhold til konkurrenterne i segmentet. Dette er blandt opnået ved hjælp af variabel ventiltider (VVT) på både ind- og udsugning på de to benzinmotorer.
De tre drivliner er:
1,8 l. Benzin (150 hk) 5 gear manuel
2,0 l. Diesel (140 hk) 6 gear manuel
2,0 l. Benzin (156 hk) Variabel kraftoverførsel (CVT)
Den variable kraftoverførsel i Dogde Caliber er af en helt ny type (CVT2), og betyder, at motoren i princippet har et uendeligt antal gear. På den måde anvender motoren altid det rigtige antal omdrejninger til enhver situation.CVT2 giver øget komfort og forbedrer brændstofforbruget med næsten 8 procent sammenlignet med en almindelig automatgearkasse.
Skulle man alligevel have lyst til at skifte gear manuelt, har CVT2 hvad man kan kalde ”Virtuelle Gear” med AutoStick. Det betyder, at man har valgt seks forskellige niveauer i gearkassen, der simulerer gear i en almindelig gearkasse.
Salget af Dodge Caliber starter hos Chrysler, Jeep og Dodge forhandlerne i Danmark til august. En gulpladeversion hører også til planerne.
Priserne er endnu ikke helt fastsatte.