Honda har poleret den 11. generation Civic, så den er bedre end nogensinde. Du får et mere slankt og sporty design, og så kan du fremover kun få hybriddrivlinje, men uden kabel til.
Honda er efterhånden et lettere overset bilmærke, og det er en skam, for de kære japanske ingeniører er grundige i deres arbejde. Tag bare den 11. generation og helt nye Civic. Det lader til, at ingen opgave har været for lille for ingeniørerne, som virkelig har nørdet. Tag bagklappen som eksempel. For første gang er den nu fremstillet af kompositmateriale. På grund af ny produktionsteknologi er bagklappens vægt reduceret med 20 procent sammenlignet med den tidligere Civic, hvilket gør den lettere at åbne og lukke. Derudover er de understøttende hængsler blevet flyttet udad, hvilket giver en renere taglinje og bidrager yderligere til det nye slankere design på bagenden.
Overset kvalitet - brugttest af Honda Civic
Når du først sidder i Civic, understreger instrumentbrættets horisontale stil bredden af kabinen, som kombineret med det bredere synsfelt skulle give en luftig og åben følelse. Interiøret drager også fordel af nye materialer af høj kvalitet overalt, inklusive flotte luftdyser i bikube-mønster af metal, der løber i hele instrumentpanelets bredde. På Advance-modellen omfatter førerens display nu et 10,2-tommers HD farve-LCD-panel, som giver forbedret synlighed.
Elektrisk originalitet - Honda e
Størrelsen på den centrale trykfølsomme skærm er forøget til ni tommer og er flyttet opad for at minimere behovet for op-og-ned øjenbevægelser. Systemet omfatter trådløs kompatibilitet med Apple CarPlay og Android Auto for at holde passagererne online, mens de er på farten. Advance-versionen har 12 BOSE-højttalere, som skulle sørge for en koncertlignende lytteoplevelse.
Effektiv drivlinje uden kabel
Hondas e:HEV (Hybrid Electric Vehicle) drivlinje er standard, og dens applikation i Civic følges af et nyt 72-celles litiumbatteri og to kompakte elektriske motorer, parret med en nyudviklet 2,0-liters Atkinson-motor med direkte indsprøjtning. Totalt leverer drivlinjen en ydelse på 184 hestekræfter og 315 Nm.
Praktiske toner fra Honda Jazz drukner i larm
Denne seneste anvendelse af benzinmotoren har adskillige nye elementer i sin arkitektur for at hjælpe med at opnå en termisk effektivitet på 41 procent, et af de højeste tal inden for bilindustrien for en produktionsbil. Bilen er altså ikke en plugin, så målet er at opnå CO2 emissioner på mindre end 110 gr/CO2 per kilometer, hvilket er over 20 km/l i WLTP-testene.
Siden lanceringen i 1972 er der solgt over 27,5 millioner Civic i 170 lande. Den nye Civic ankommer til Europa fra efteråret 2022.