Nissan er klar med deres næste elektriske bil – en luksuriøs crossover med næsten 400 hestekræfter og 500 kilometer rækkevidde.

På trods af, at Nissan i en lang periode kunne bryste sig af at have verdens mest solgte elbil, så er det ikke meget, vi har set til de elektrificerede biler siden seneste udgave af Leaf. Men nu er der nyt på vej – Ariya hedder den seneste model, og den kan godt gå hen og blive populær.

Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+

Det er nemlig en crossover coupé, som er hottere end global opvarmning lige nu. Ariya er 20 centimeter længere end Qashqai og fem centimeter bredere, så den er lidt større, og bliver også markant mere luksuriøs. Ariya er bygget på en helt ny platform til elbiler, der er udviklet af Nissan Renault-Alliancen, og netop platformen skulle give oceaner af plads i kabinen. Fordi elmotoren er langt mere kompakt, er det muligt at placere klimakontrol-systemet i motorrummet, så man har kunne anvende hele kabinens længde uden forhindringer. Den traditionel kardantunnel er sløjfet, så man i stedet har et helt fladt gulv. Det skulle give både ekstra benplads og nemmere indstigningsforhold. Nissan lover, at der er brugt ekstra lydisolerende materialer, som skulle give en særligt støjsvag kabine.

Som en bar i Tokyo
Nissan beskriver selv den nye model som en smart loungebar, og kalder designet for tidsløs japansk futurisme. Så Ariya er blandt andet udstyret med et minimalistisk instrumentpanel, hvor der ikke er nogen rigtige knapper. I stedet bruger man haptiske kontakter, der føles som en fysisk kontakt, så de vibrerer, når de røres. Knapperne er kun synlige, når bilen er tændt.

Mazda goes electric – her er elbilen MX-30

Ariya får en af de største heads-up farveskærme i segmentet. Denne skærm indeholder samme information som skærmen i midterpanelet. Ved at sige hello Nissan eller hey Nissan kan føreren udføre sine ønsker via stemmestyring. Panelet indeholder både en 12.3 tommer skærm i instrumenthuset og en 12.3 tommer skærm i midterkonsollen. Skærmene indeholder information om batteriet, rækkevidde, navigation. Ariya er også den første Nissan model med trådløs opdatering af firmware (OTA), som vi kender det fra smartphones og Tesla.

Stort batteri og tung trailer
Ariya fås med en elmotor, der trækker forhjulene og 217 eller 242 hestekræfter. Alternativt kan du også få to elmotorer, der trækker hver deres aksel. Så har den mellem 278 hestekræfter og 394 hestekræfter. Der er også masser af valgmuligheder, når det kommer til batteristørrelsen, som til forskel fra Leaf er væskekølet, og så dropper Nissan nu Chademo-ladesystemet og går over til CCS, som langt de fleste andre producenter bruger.

Kongen af crossover – Nissan Juke er tilbage for fuld kraft

Batteristørrelsen er opgivet til at være fra 65 kWh til 90 kWh, og det giver fra 360 kilometer til 500 kilometer. Nissan oplyser, at den lille udgave er udstyret med en 7.4 kW enkelt-faset lader til opladning hjemme, mens det store batteri kan lades med en 22 kW tre-faset hjemme. Hurtigladning kan foregå med op til 130 kW. Samtidig skulle Ariya være i stand til at trække en trailer på op til 1.500 kilo.

Priser og introduktion i Danmark kendes endnu ikke.