Nissans største elbil er klar til at slæbe – Interstar-e må laste 1,6 tons, trække 2,5 tons og får op til 460 kilometer rækkevidde. Der findes også en dieselvariant med ny 9-trins automatgearkasse, og så modellen bygges op i flere forskellige udgaver.
Takket være godt kammeratskab kan Nissan nu introducere deres største elbil til dato Interstar-e. Hvis du er velvandret i varebilsuniverset og synes, den til forveksling ligner den nye Renault Master, som blev lanceret i november sidste år, så har du helt ret. Da Nissan og Renault er strategiske partnere, er bilerne mere eller mindre identiske, men det er slet ikke dumt. For begge biler byder på mange funktioner, der vil være til glæde for det arbejdende folk.
Rydder hele bordet – VW ID. Buzz Cargo vinder også Årets Varebil 2023
Interstar er både blevet større og mere fleksibel, og så er den første store Nissan varebil, der tilbydes både med elmotor og diesel. Den fås med en bred vifte af fabriksbyggede ombygninger, herunder tiplad, standardlad med sidefjæle og som lukket varebil, der sikrer en stor fleksibel varebil i forhold til plads.
Mere rækkevidde
Den nye Interstar-e har et batteri på 87 kWh, som giver en rækkevidde på op til 460 kilometer, og den kan lynlades med 130 kW, som skulle være nok til at give op til 252 kilometer på kun 30 minutter. Det er også muligt at få et 40 kWh batteri, der maksimalt kan lades med 50 kW.
Nissan, og dermed også Renault har arbejdet seriøst med at sænke vindmodstanden for den ellers så store og kasseformede varebil. Såvel diesel- som elbiludgaven er førende i klassen i forbindelse med aerodynamik, og indsatsen har sænket bilens luftmodstand (CW-værdi) med 20 procent.
Toyota Proace City Electric Van bliver kun bedre af eldrift
På dieselsiden findes en 2-liters motor, som hos Renault fås med mellem 105 og 170 hestekræfter. Samtidig kan man nu få en nyudviklet automatgearkasse med ni trin. Blandt andet den lavere luftmodstand er med til, at dieselmotoren udleder 39 gram CO2 mindre per kilometer.
Specialistværktøj for de få – Mercedes Sprinter 319 CDI 4Matic
Den nye generation Interstar har 40 millimeter bredere sidedøre samt 100 millimeter længere lastrum. Lasteevne er på op til 1,6 tons i elbils-udgaven og op til to tons i diesel-udgaven. Og Interstar-e med en totalvægt på fire tons og en lastevne på 1,6 tons kan køres i Europa med et almindeligt B-kørekort i forhold til en EU-særregel for el-varebiler. Både el- og diesel-udgaven har en trækkraft på 2.500 kilo.
Fokus på føreren
Interiøret Interstar er blevet opgraderet. Blandt andet er der slidstærkt betræk på sæderne, der også har varme og en opvarmet forrude, samt forbedrede køreegenskaber der blandt andet har formindsket venderadius med 1,5 meter i forhold til den tidligere udgave. Som standard fås en lang række sikkerhedsteknologier, såsom nødbremse foran, træthedsregistrering og dæktryksovervågning. Og Trailer Sway Assist, der øger sikkerheden, når der køres med trailer, er også med som standard.
Kvalitet for professionelle – vi tester Iveco Daily
Interstar får også noget, som Nissan kalder ”1-box” bremsesystem. Det sikrer, at bremsekraften altid er optimeret uanset, hvor tungt lastet bilen er. Herudover er Interstars reaktionstid ved nødbremsning halveret i forhold til tidligere generationer.
Interstar har Nissans standard garanti på varebiler på fem år eller 160.000 kilometer på dieselvarianten. På elbilsvarianten er der ydermere otte år eller 160.000 kilometer garanti på batteriet. Yderligere information, inklusiv priser og levering vil ske i slutningen af sommer i år.