Lamborghini Murciélago er en af de mest ekstraordinære supersportsvogne nogensinde og nu udvider Automobili Lamborghini S.P.A. modelpaletten med en ny exceptionel rendyrket og endnu mere ekstrem topmodel. Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er mere kraftfuld, lettere og hurtigere end Lamborghini Murciélago LP 640. Ved at hæve effekten i den 6,5-liters V12-motor til 670 hk og reducere vægten med 100 kilo kan Lamborghini Murciélago bryste sig af et vægteffektforhold på blot 2,3 kilo per hestekræft. Det resulterer i en imponerende acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder og en tophastighed på 342 km/t!
Takket været sin enestående performance, skarpskårne præcision og uovertrufne stabilitet ved høj hastighed er Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce den ultimative supersportsvogn for den entusiastiske purist. Den nye supersportsvogn kendetegnes visuelt af et markant ændret design, der inkluderer en sportslig fremtoning for og bag, en innovativ motorhjelm og valg mellem to forskellige aerodynamiske set-ups med enten en lille eller stor hækspoiler. Interiøret i blød alcantara og glinsende kulfiber kreerer en minimalistisk atmosfære.
For at opnå den mærkbare vægtreduktion på 100 kilo i Murciélago LP 670-4 SuperVeloce har Lamborghini optimeret stort set alle aspekter af modellen lige fra chassis til motor og transmission over til interiøret. Modellens rammekonstruktion er udført i en ny hårdere, men lettere stål, hvilket foruden at have øget karrosseriets vridningsstabilitet med 12 procent samtidig har barberet 20 kilo af vægtskalaen. Yderligere 13 kilo er sparet ved at fremstille for- og bagkofanger, sideskørter samt flere af konstruktionens komponenter i kulfiber. Ved at drysse interiøret med kulfiber har ingeniørerne fra Sant'Agata Bolognese sparet 34 kilo vægt fra interiøret, mens drivlinjen har bidraget med de sidste 33 kilo der primært er hentet fra et nyt udstødningssystem.
Mereffekten i V12-motoren er resultatet af optimeret ventiltiming og et modificeret indsugningssystem. De maksimale 670 hk leveres i et tænderskærende inferno ved 8.000 o/min og det maksimale drejningsmoment på 660 Nm er til rådighed ved 6.500 o/min. Samtidig har de signifikante aerodynamiske ændringer øget modellens downforce og dermed stabiliteten ved høje hastigheder. Med den lille hækspoiler er tophastigheden således 342 km/t, mens den store hækspoiler med øget downforce "kun" har en tophastighed på 337 km/t.
At Lamborghinis nye Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er den mest ekstreme af sin slags bliver tydeligt første gang øjnene løber over den barberbladskarpe front i mat sort finish. Frontspoileren i kulfiber har større indtag der leder luft til de karbon keramiske bremseskiver ligesom luftindtaget til oliekøleren der er placeret i førersiden er malet i en mat sort nuance for at matche sideskørterne. Modifikationerne er endnu mere fremtrædende ved den gennemsigtige motorhjelm hvis tre lag fremstillet af transparent polycarbonat plastik hviler på en ramme af kulfiber. Bagtil domineres Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce af et fladt og meget stort udstødningsrør og et diffuser system i to lag fremstillet udelukkende i kulfiber. Baglygter har naturligvis samme Y-formet udseende, der har været et særligt Lamborghini design-element siden Murciélago LP 640, Reventón og Gallardo LP 560-4.
Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce er en limted edition på kun 350 enheder, der allerede nu kan bestilles hos eneforhandler i Danmark, Lamborghini Copenhagen med forventet levering til efteråret.