Den fjerde, nyudviklede generation af sportscoupéen med centermotor er mere markant, sportslig og effektiv. Den nye 718 Cayman udvider den nye modelrække få uger efter 718 Boxsters premiere. Den lukkede tosæders bil ligger prismæssigt for første gang under roadster-modellen – på samme måde som 911-modellerne. I Danmark koster 718 Cayman fra 954.737 kr., mens 718 Cayman S fås fra 1.200.630 kr. – begge med det landespecifikke udstyr og inklusiv moms.
I 718 Cayman anvendes de samme nye firecylindrede boxermotorer med turboladning, som også ligger i 718 Boxster. For første gang har coupé- og roadster-modellerne dermed den samme motorydelse. Indstigningsmodellen starter med 300 hk fra en slagvolumen på 2,0 liter. S-modellen yder 350 hk fra en slagvolumen på 2,5 liter. Det er 25 hk ekstra i ydelse i forhold til forgængerne, samtidig med et brændstofforbrug i henhold til NEDC på 12,2-14,3 km/l.
De nye motorers enorme drejningsmoment sikrer allerede ved lave omdrejningstal køreglæde og adræthed i 718 Cayman. 2,0-liters-motoren i 718 Cayman leverer et drejningsmoment på op til 380 Nm (plus 90 Nm), som er til rådighed mellem 1.950 omdr./min. og 4.500 omdr./min. 2,5-liters-motoren i 718 Cayman S er udstyret med en turbolader med variabel turbinegeometri (VTG) – en teknologi, som hidtil udelukkende har været anvendt i 911 Turbo. I 718 Cayman S er VTG-laderen for første gang desuden udstyret med en wastegate. Motoren leverer op til 420Nm (plus 50 Nm) til krumtapakslen i et omdrejningstalområde mellem 1.900 omdr./min. og 4.500 omdr./min. For føreren betyder det endnu mere trækkraft i alle omdrejningstalområder, og i 718 Cayman med PDK og Sport Chrono-pakke (ekstraudstyr) accelererer derved fra 0 til 100 km/h på 4,7 sek.718 Cayman S klarer denne sprint på 4,2 sek. Tophastigheden for 718 Cayman ligger på 275 km/h, og for 718 Cayman S er den på 285 km/h.
Ny afstemning af undervognen for mere præcision og krængningsstabilitet
Når det gælder køredynamikken, følger de nye 718 Cayman-modeller i hjulsporene på den klassiske 718. De historiske sportsvogne med centermotor vandt talrige racerløb i 1950'erne og 1960'erne som fx Targa Florio eller Le Mans takket være deres fremragende adræthed. På den komplet nyafstemte undervogn på 718 Cayman er vridningsstabiliteten og hjulføringen blevet forbedret, mens fjedrene og stabilisatorerne har en stivere opsætning, og støddæmperne har fået en ny afstemning. Styretøjet har en 10% mere direkte opsætning, og det øger adrætheden og køreglæden.De bageste fælge er en halv tomme bredere, og det giver i kombination med de nyudviklede dæk et forøget sideføringskraftpotentiale og dermed mere stabilitet i sving.
Med køredynamisk ekstraudstyr som Sport Chrono-pakken og Porsche Torque Vectoring (PTV) kan man individualisere 718 Caymans sportslighed endnu mere. Som en anden ekstraudstyrsdetalje kan man vælge PASM med en sænkning af karrosseriet på 10 mm, samt for første gang til S-modellen desuden en PASM-sportsundervogn med en sænkning på 20 mm. Sport Chrono-pakken kan nu – som i de andre Porsche sportsvogne – indstilles med programknappen på rattet. Ud over de tre hidtidige indstillinger "Normal", "Sport" og "Sport Plus" er programmet "Individual" kommet til, hvor man kan kalde foruddefinerede individuelle indstillinger fra forskellige systemer frem.
De forstærkede bremsesystemer med bremseskiver på 330 mm foran og 299 mm bagpå er tilpasset til de forbedrede præstationer. 718 Cayman er nu udstyret med det bremsesystem, som hidtil har været anvendt i Cayman S.
718 Cayman S overtager derimod de firestemplede bremsesadler fra 911 Carrera med 6 mm tykkere bremseskiver på forakslen.
Et markant design for en mere muskuløs fremtoning
Når det gælder designet, er 718 Cayman også blevet videreudviklet på samme omfattende måde som med teknikken: De spændte proportioner, de markante luftindtag på fronten og siderne samt den lave silhuet understreger den øgede dynamik. Frontelementet har fået en markant styrket profil. Fronten virker dermed bredere og mere maskulin. Det understreges også af de ultraslanke lygter over luftindtagene, som indeholder positions- og blinklyset. Fronten på 718 Cayman fuldendes af markant større luftindtag og nydesignede bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys.Som noget nyt kan man vælge LED-forlygter med 4-punkts-dagskørelys som ekstraudstyr. Fra siden ser man den nye sportcoupés mere markante skærme og paneler. Den nyudformede bagende på 718 Cayman virker markant bredere takket være listen i sort højglans med integreret Porsche navn mellem baglygterne. Baglygterne er komplet nyudviklede og imponerer med tredimensionel teknik og de fire stoplysspots, der ser ud til at svæve.
Nydesignet interiør og PCM som standard
I kabinen er 718 Cayman også blevet opgraderet på samme måde som 718 Boxster. Den øverste del af instrumentpanelet inklusive luftdyser er ny. 718-cockpittet har nu et nyt sportsrat i 918 Spyder-design samt omfattende opkoblingsmuligheder med det standardmonterede Porsche Communication Management (PCM).Mobiltelefonforberedelse, audiointerfaces og den 150 W stærke Sound Package Plus er nu en del af standardudstyret. PCM kan udvides med ekstraudstyr, såsom Connect-modulet med specielle udvidelser til smartphones som fx USB-interface og Apple Car Play. Herudover fås der som ekstraudstyr også et navigationsmodul med stemmebetjening til komfortabel angivelse af destinationer. Med Connect Plus-modulet kan det udvides med funktioner som fx trafikinformationer i realtime. Dermed har føreren adgang til ekstra omfattende tjenester via sin smartphone som fx Porsche Connect App eller Porsche Car Connect App.
718 Cayman og 718 Cayman S kan bestilles allerede nu og introduceres i løbet af efteråret i Danmark.