Mercedes er klar med den elektriske udgave af S-Klasse. Det er traditionelt en spydspids af teknologi, og EQS er ingen undtagelse. Den har en gigantisk skærm og endnu større batteri, og så bliver den verdens mest strømlinede bil.
Mercedes er endelig klar til at præsentere deres elektriske luksuslimousine EQS. Du bør se den som S-Klassen med elmotor, men den er så meget mere end det. For ligesom S-Klassen, sætter den barren et tak højere..
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Lad os starte med batteriet, for det er pænt imponerende i sig selv. Batteriet har en nettokapacitet på 107,8 kWh. Det større end selv de største batterier fra Tesla, som indtil nu er 100 kWh. Batteriet i EQS kan lades med en effekt på op til 200 kW – og dermed er det muligt at lade energi nok til op mod 300 kilometers kørsel på bare et kvarter, når man benytter en lynladestation fra eksempelvis Ionity-netværket. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.
Skovtur på 1.klasse – Mercedes E450 All-Terrain
Det store batteri er nok til en officiel rækkevidde på op til utrolige 770 kilometer. Men det er ikke kun det store batteri. Mercedes har designet EQS, så bilen er ekstremt aerodynamisk. Designet kaldes ‘one-bow’, fordi det har én lang buende linje. Med en Cd-værdi på bare 0,20 holder EQS verdensrekorden som den mest aerodynamiske bil i produktion, og det skulle ikke bare sikre en bil, der kører længere, men også minimal vindstøj.
Elektrisk power
EQS lanceres i første omgang i to udgaver, nemlig EQS 450+ med baghjulstræk og 333 hestekræfter samt EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og 525 hestekræfter. Den store version med to elmotorer kan genopsamle hele 290 kW, som betyder, at bremserne stort set er overflødige.
Halv elbil, halv benzinbil – her er den nye Mercedes C-Klasse
0 til 100 km/t klares på henholdsvis 6,2 og 4,3 sekunder, som egentlig er okay, når man tænker på at modellen vejer henholdsvis 2.480 og 2.585 kilo. Topfarten er begrænset til 210 km/t, og for at sikre mere stabilitet, er baghjulstyring standard.
Faceliftet Tesla Model S har Porsche Taycan i sigtet
En anden nyhed, som fanger øjet – helt bogstaveligt – er MBUX Hyperscreen. Mercedes kalder det selv et skærmunivers, for i alt tre skærme smyger sig henover instrumentbordet, næsten fra A-stolpe til A-stolpe. Forsædepassageren har sågar sin egen 12,3 tommer skærm, som gør det muligt at styre et bredt udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig til lige netop denne position. Og hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren kigger på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk.
De mange funktioner tæller også automatiske komfortdøre. Når føreren nærmer sig bilen, kører bilens dørhåndtag ud – og førerdøren åbner automatisk og byder velkommen. Fra MBUX-systemet i kabinen er det desuden muligt for føreren at åbne og lukke bilens øvrige døre.