Hyundai overrasker med 365 hk stærk luksus-sedan, der skal tage kampen op mod BMW 3-serie og Alfa Giulia
Hyundai vil tages seriøst. Ikke bare som favoritbil for Hr. og Fru Danmark, men også blandt vigtige mænd i jakkesæt. Altså den slags mænd, der normalt kun køber biler, der trækker på baghjulene, og som er bygget af ingeniører, der afslutter hver en sætning med genau.
Men koreanerne er snedige, de ved godt, at man ikke får forretningsmanden til at vente i køen sammen med familierne og deres skrigene børn, der skal kigge på stationcars med syv års garanti. Løsningen er luksusmærket Genesis, der er Hyundais mærke til de øvre luftlag, på samme måde som Toyota har Lexus som luksusmærke.
Koreansk køreglæde
Den nye model hedder G70 og placerer sig i størrelse og pris under storebrødrene G80 og G90. Lillebror G70 er lidt længere end BMW 3-serie, og har ikke kun fokus på luksus, men i særdeleshed også sportslige køreegenskaber.
Der kan vælges mellem tre forskellige motorer; en 2-liters turbomotor med 255 hk, en 2,2-liters diesel med 202 hk og så topmodellen med en 3,3-liters V6’er, der via turbo yder 370 hk og 510 Nm. 100 km/t rundes på bare 4,7 sekunder, og topfarten er sat til 270 km/t, så det kan godt være, de europæiske konkurrenter skal overveje at trække ind, hvis de ser G70 i bakspejlet på autobahnen.
Topmodellen får tilnavnet Sport og har en helt række tekniske lækkerier, til dem, der kan lide at køre stærkt, som launch control, spærredifferentiale og elektronisk justerbar undervogn. Og mon ikke G70 også kan køre om hjørner, for i spidsen for Hyundai og Genesis, står Albert Biermann, der tidligere har været chefingeniør for BMW’s M-afdeling.
Det er desværre ikke sikkert, at G70 finder vej til Danmark, men mon ikke vi i fremtiden vil se flere køreglade koreanske biler.