DRIVR og Toyota har sammen sluppet 100 brinttaxaer løs i de københavnske gader. Her kører de rundt og renser luften, mens eneste udstødning er rent vand.

Dagene med diesel-dunkende Mercedes-taxaer er ved at være talte. Den app-baserede taxitjeneste, DRIVR, har netop sat over 100 brinttaxaer på gaden, i samarbejde med Toyota, det er nemlig deres brintbil Mirai, chaufførerne kommer til at køre i. Det er regeringes målsætning for taxibranchen, at en ny taxi i 2025 hverken må udlede CO2 eller nogen form for luftforurening, så netop brintbilerne virker som det oplagte valg for taxakørsel.

Minus-emission

Toyota har leveret de over 100 brintbiler, som alle er modellen Mirai, men både den nye og den gamle version. Den nye version er blevet markant kønnere at se på, og ved lanceringen reklamerede Toyota med, at den ikke bare er nul emission, men faktis minus emission. For at virke optimalt har brændselscellen, som omdanner brint til strøm, nemlig brug for ultra-ren luft, og derfor er Mirai udrustet med fem filtre, der fanger grimme ting som NOx, svovldioxid og ultra-fine partikler. Når luften har været igennem brændselscellen, ledes det meste tilbage ud i atmosfæren - renere, end det kom ind.

Bedre end en elbil? Vi kører brintbilen Toyota Mirai

Træder man speederen i bund (husk, vi her taler om taxachauffører), ryger der faktisk op til 5.000 liter igennem brændselscellen i minuttet. Så jo mere der køres i Mirai, jo mere renses luften.

Brinten er udfordringen

Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det også – i hvert fald næsten. Kritikkere af brint mener, at anvende brint som energikilde, er som at gå over åen for at hente vand. Man skal nemlig bruge strøm til at lave brinten, for så at omdanne brinten til strøm igen. For hvert skridt mister man energi - en energi som lige så vel kunne være sendt direkte ned i batteriet på en elbil, som har en langt højere energieffektivitet. 

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Den største udfordring netop nu er dog, at der kun findes to brinttankstation i København. Den ene ligger bag Fisketorvet, og en ny er taget i brug på Prags Boulevard på Amager, men indvies først officielt torsdag den 12. november. Heldigvis tager det kun omkring fem minutter at tanke en brintbil, for skulle køen blive for lang omkring de to stationer, findes nærmeste tank ved Korsør. I alt findes der i skrivende stund seks brinttankstationer i Danmark.

Grøn kommune

Det betyder også, at taxaerne ikke bare skal rense luften. De skal også være med til at drive brintbilerne frem, forklarer direktør for brancheorganisationen Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.

BMW vil satse på brint – udvikler teknologi sammen med Toyota

De mange nye taxier er med til at skabe det nødvendige aftag af brint på tankstationerne, som er afgørende for, at infrastrukturen udbygges. Og så er taxierne rullende udstillingsvinduer for grøn brintteknologi, som jo er et område, hvor den stærke, danske værdikæde af underleverandører er blandt verdens bedste, påpeger Tejs Laustsen Jensen.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Københavns Kommune har efter et af Danmarks største offentlige udbud til taxikørsel netop valgt DRIVR til at stå for hele kommunens såkaldte adhoc taxikørsel. Dermed vil børn med handicap, psykisk udfordrede borgere, borgere på vej til hospitalet, kommunalt ansatte i tjeneste og politikere fremover blive transporteret helt forureningsfrit i brintbiler, når kørslen foregår med taxi.

London-taxien er på vej til København – med grønt håb

Vi er utroligt stolte over, at DRIVR er blevet betroet den vigtige opgave at hjælpe kommunen med at køre København grønnere, og vi er meget taknemmelige for samarbejdet med Toyota, som har gjort det muligt for os at løfte opgaven med de mange nye Mirai brintbiler, lyder det fra DRIVR’s adm. direktør, Haydar Shaiwandi.

DRIVR’s over 100 brinttaxier er sat på gaden som en del af de europæiske projekter for brint til transport, Hydrogen Mobility Europe 2 og Zero Emission Fleet vehicles For European Rollout, som er støttet af The Hydrogen And Fuel Cell Joint Undertaking, og som både Københavns Kommune, Toyota og Brintbranchen er partnere i. Projektet har til formål at udbrede brintløsninger til transport på tværs af EU og har bidraget til både vogne og brinttankstationer i Danmark.

Red: Tidligere fremgik det af artiklen, at der kun var en brinttankstation i København, og en på vej. Den nye er allerede taget i brug, så der er to tankstationer i København.