Fra 1. april får vi en ny brændstofnorm, som får de danske bilpriser til at stige på tværs af markedet. Alene hos Volkswagen stiger priserne mellem 4.000 og 22.000 kroner.
Er du klar til at betale mere for en ny bil? Næppe, men det er sådan det med stor sandsynlighed kommer til at gå fra 1. april i år. En almindelige femdørs Volkswagen Up vil således stige 11.600 kroner i pris. En Golf stiger hele 22.400 kroner.
Vi har spurgt de danske importørere af de ti mest solgte bilmodeller, og indtil videre er det kun Volkswagen, der har priser klar til efter 1. april. Men der er en forventning hos de fleste importører om, at priserne kommer til at stige. Nogle giver også udtryk for, at de nye, højere priser kan føre til et faldende salg på sigt.
Tager vi udgangspunkt i Volkswagens personbilsprogram, så vil en Polo 1,0 med 80 hestekræfter stige 8.000 kroner, mens samme model med 95 hestekræfter og DSG-gear stiger 18.400 kroner. En Touran 1,6 TDI med 115 hestekræfter stiger 19.200 kroner, mens en Passat Variant Trendline 1.5 TSI med 150 hestekræfter stiger 4.800 kroner
Mere realistiske forbrugstal
Årsagen til prisstigningen skal findes hos EU og den nye WLTP-norm, som trådte i kraft 1. september sidste år. WLTP eller den såkaldte Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, som forkortelsen står for, er en ny og mere realistisk måde at måle bilernes forbrug på end den tidligere NEDC-norm. Det er som udgangspunkt en god ting for dig som forbruger, fordi det giver et mere retvisende forbrugstal. Men da de danske afgifter til dels afhænger af brændstofforbruget, kan det også medføre nogle udsving i bilafgifterne og dermed i bilpriserne. Det forklarer Gunni Mikkelsen, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Danmarks billigste bil – splinterny fornuft eller brugt sjov
Da både registreringsafgift og grøn ejerafgift til en vis grad er styret af brændstofforbruget her i landet, så vedtog Folketinget sidste år en lov om kompensation i form af en omregningsfaktor på 1,21. Bilerne reagerer ldt forskelligt på WLTP-testen, og fordi udstyr nu også kan påvirke forbruget, så vil nogle biler slå ud og blive ramt negativt, mens andre vil klare sig bedre efter den nye målemetode. Vi har lige nu travlt med at undersøge de data, vi har fået fra WLTP-biler i Danmark, for at se, om omregningsfaktoren er tilfredsstillende.
Det forklarer hvorfor der kan være så stor prisforskel varianter imellem som fx en Polo med 80 hestekræfter og Polo med 95 hestekræfter og DSG-gear.
Ny omregningsfaktor
De Danske Bilimportører foreslog selv en faktor på 1,28 i stedet for 1,21 i et høringssvar til loven sidste år. Og selvom det lige nu ser ud som om, at det bliver dyrere at købe bil fra 1. april, så vil Gunni Mikkelsen ikke forholde sig til priserne, før man har undersøgt, hvordan det rent faktisk forholder sig samlet set på det danske marked. Selvom WLTP-normen først anvendes til afgiftsberegningen fra den 1. april, så har alle biler været opgivet efter normen fra 1.september 2018, og derfor er der allerede et ganske stort datagrundlag på bilparken i Danmark, som skal undersøges, før Gunni Mikkelsen vil udtale sig om at ændre omregningsfaktoren.
50 års historie – Ford Focus vandt Årets Bil
Du kan være sikker på, at vi har en komplet analyse klar i første kvartal af 2019, du kan ligeledes være sikker på, at vi henvender os rette sted, hvis der er behov for det, men i sidste ende er det en politisk beslutning i Folketinget, om der skal ændres på omregningsfaktoren.
Så selvom intet er sikkert endnu og et folketingsvalg lurer om hjørnet, så bør du overveje at købe en ny bil nu, inden WLTP-normen træder i kraft.