Avanceret selvkørende teknik, nye motorer og lækre materialer skal gøre tredje generation af Kia Ceed mere attraktiv - og tør man sige, endnu mere europæisk.
Ceed har altid været Kia’s spydspids mod de europæiske bilkøbere. Som hatchback er den formet til at tage kampen op med europæernes yndling, Golf, og missionen er der ingen tvivl om. Tag bare navnet Ceed – der står for the Community of Europe, with European Design. Det er så fjollet, at det må være udviklet i et sydkoreansk mødelokale, men hensigterne er der trods alt ingen tvivl om. Der er heller ingen tvivl at spore i udførelsen. Den nye Ceed er, ligesom de to foregående generationer, udviklet og designet i et højhus i Frankfurt fyldt med europæere.
Læs testen af Volkswagen T-Roc her
Men hvordan så med den nye Ceed, hvordan fungerer det at designe, udvikle og producere en koreansk bil i Europa. Ved første øjekast godt – vi er inviteret til München for at få de første glimt af modellen, og designet er moderne. Faktisk kan man næsten beskrive det som tungt eller måske nærmere solidt, hvilket er vigtigt, når man skal overbevise købestærke kunder om at købe en koreansk bil i stedet for en tysk. Forlygterne dannes af fire individuelle såkaldte ice cubes (isterninger), som også fungerer som LED-dagslys, og de er for øvrigt standard på alle varianter. Fronten bærer Kia’s tiger nose-signatur (tigernæsesignatur), og bagenden har det klassiske tunge hatchback-look, som leder tankerne hen på søsteren Hyundai i30 og Peugeot 308.
Avanceret tech
En af de hotteste emner i bilverdenen i disse år er selvkørende teknologi, og her er Kia selvfølgelig med. Som den første Kia, der sælges i Europa, er Ceed tilgængelig med Lane Following Assist –selvkørende teknologi på niveau to. Lane Following Assist overvåger køretøjer foran og identificerer passende huller i andre vognbaner, så bilen på en sikker måde kan skifte vognbane og komme hurtigere frem i tilfælde af kø-kørsel. Det registrerer vognbanelinjerne for at holde Ceed i sin vognbane på motorveje og styrer acceleration, opbremsning og styring afhængigt af de forankørende køretøjer. Systemet anvender sensorer til at holde en sikker afstand til det forankørende køretøj ved hastigheder på mellem 0 og 130 km/t. De standardmonterede sikkerhedsteknologier omfatter fjernlysassistent, træthedsregistrering, vognbaneassistent og advarsel om frontkollisioner.
Vi kører Hyundais nye crossover Kona
De koreansk/europæiske ingeniører har arbejdet med at nedsætte vindmodstanden på den nye Ceed, og det er faktisk lidt interessant, fordi det er et område, som bilproducenterne sjældent gør så meget ved. Kia kalder selv deres tiltag for Eco Pack. Pakken optimerer bilens vindmodstand og sænker dermed brændstofforbruget. I fronten findes et aktivt luftspjæld, som lukker og åbner afhængigt af motorens behov for afkøling, og under bilen findes et bundskjold, samt sænket undervogn og Michelin-dæk med lav rullemodstand. I skrivende stund ved den danske importør ikke, om pakken slet og ret bare bliver standard, da det lavere CO2-udslip kan give en bonus i registreringsafgiften.
Europæiske fornemmelser
Den nye Ceed er bygget på Kia’s nye ”K2”-platform og er 20 mm bredere (1.800 mm) og 23 mm lavere (1.447 mm) end den udgående model. Akselafstanden er den samme på 2.650 mm, overhænget foran er 20 mm kortere (nu 880 mm), mens overhænget bagpå er 20 mm længere (nu 780 mm). Den nye model har en større bagagerumskapacitet på 395 l, mere skulderplads til bagsædepassagererne, større loftshøjde foran og en lavere kørestilling, men indtrykket fra bagsædet er ikke imponerende, og flere af konkurrenterne har mere plads end den udstillingsbil, vi fik lov at sidde i.
Mercedes A-Klasse er blevet mere voksen
Til gengæld har materialerne i kabinen fået en ordentlig overhaling, og over alt finder man den bløde gummilignende plastik, som gør kabinen til et behageligt sted at opholde sig. Ceed halter i hvert fald ikke efter sine europæiske konkurrenter på det punkt.
Kia lover, at den nye generation er udviklet med europæiske kunder for øje, og i pressematerialet taler de selv om at karrosseriopsætningen er blevet strammere. Vi kan altså vente større køreglæde end den gamle model, som var lige så ophidsende som våde sokker. Der er et nyt uafhængig hjulophæng på bagakslen, og affjedrings- og støddæmpningskarakteristikken skulle være ændret, og Ceed har også fået et hurtigere styretøj.
Turbo på
Motorprogrammet tæller nu kun én enkelt motor uden turbo. Det er den 1,4-liters MPi-motor (multi-point injection) med 100 hk, som har været at finde i Kia’s program længe. Med Ceed introducerer Kia også en ny 1,4-liters ”Kappa” T-GDi-motor, der erstatter den tidligere 1,6-liters GDI-motor og yder 140 hk, hvilket er fire procent mere end forgængeren. Der findes også en 1,0-liters T-GDi-motor med 120 hk.
Hyundai er ude efter Volkswagen GTI
På dieselfronten stiller Kia også med en ny 1,6-liters CRDi-motor, der lever op til den nyeste Euro 6d TEMP-emissionsstandard, og fås med forskellige ydelser på henholdsvis 115 og 136 hk, hvor sidstnævnte har et drejningsmoment på 280 Nm. Med den nye motor forventes Ceeds CO2-emissioner at falde til under 110 g/km målt efter den nye, langt mere realistiske WLTP-norm (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Produktionen af den nye Ceed starter i 2. kvartal på Kias fabrik i Žilina i Slovakiet. I Danmark kommer modellen til salg i løbet af 3. kvartal i år.