Hvad siger du til en Kia Stinger med 428 hestekræfter og ombygget til ræs? Desværre laves der kun en GT420 i verden – for den er skabt af nogle meget entusiastiske Kia-medarbejdere.
Hos Kias britiske pressekontor sidder der nogle meget entusiastiske medarbejdere. Da det blev tid til at skrotte den røde Stinger GT, som havde vist Kias evner i både Top Gear og The Grand Tour, var der nogen, som fik en klump i halsen. Flagskibet havde fortjent bedre, så flere medarbejdere gik i forbøn for bilen, og så blev det grønne lys tændt.
Far, jeg skal kaste op: På juletur i Stinger GT
Med assistance fra Hyundai/Kias tekniske center i Rüsselsheim i Tyskland har man udviklet en hårdhudet racermaskine på baggrund af den halvslidte pressebil. Et team anført af Tyrone Johnson, som du nok aldrig har hørt om, men ikke desto mindre har han tidligere stået i spidsen for Fords allerhurtigste RS-modeller, og ved derfor godt, hvordan en sportslig bil skal opføre sig.
Koreansk krudt
Til at starte med kom den 3,3-liters V6’er med to turboer under kærlig behandling. Det er til trods for, at den ikke ligefrem er sløv med sine 370 hestekræfter. Men særlige tændrør, et nyt luftfilter og en anden udstødning uden katalysator pumpede effekten op på 428 hestekræfter og 560 Nm. Det er rigeligt med krudt, men formålet med ombygningen er at skabe en hurtig racerbil. Derfor har den automatiske gearkasse fået en opgraderet oliekøler, så den kan holde til banekørsel.
Måske vigtigere end flere kræfter er en lavere vægt, specielt når udgangspunktet er en egenvægt på 1.909 kilo. Så ud røg alt luksusudstyr som de bløde sæder, støjdæmpning, dørsider og rudehejs, så bagruderne er limet i nu, mens soltaget er erstattet af en tynd og let metalplade, så tyngdepunktet kan blive sænket. Selv bjælken under bagkofangeren, gasdæmperne til bagklappen og skjoldet på motoren er kastet væk for at jagte de vigtige gram. I alt har man skåret 150 kilo af, og det er til trods for nye racersæder, et racerbur og et indbygget brandslukningsanlæg.
Skarpe køreegenskaber
Særlige OZ Racing Leggera-fælge sparer alene fem kilo i uaffjedret vægt per hjul, til trods for dæk i størrelsen 235/35/R19 og 265/30/R19 med ekstra klistret gummi, der suger bilen fast til racerbanen. Lavere og hårdere fjedre blev brugt til at sænke bilen, mens standardstøddæmperne faktisk fik lov at blive. Til gengæld er krængningsstabilisatoren både foran og bagved blevet opgraderet til kraftigere metal, så der er mindre krængning i svingene. En sidste justering er at ændre cambervinklen på forhjulene, en nørd-detalje, som kan gøre underværker for en racerbil. Forbremserne er opgraderet med kraftigere Brembo-bremser og kølekanaler fra fronten, så de kan blive kølet af under heftigt brug. De originale Stinger GT-bremser er gode nok til bagakslen, så de fik lov at blive.
Brugttest: Sådan køber du Maserati Ghibli uden bekymringer
Den særlige Stinger GT420 er imponerende gennemarbejdet og et bevis på, at Kia i Storbritannien har nogle rigtige bilentusiaster ansat. Vi kan dog ikke lade vær med at være lidt triste – der bliver nemlig kun bygget det ene eksemplar.