Hyundai har netop præsenteret deres nye udgave af i20 – den er spækket med smart udstyr, der slår selv de bedste i klassen på ny teknik, som tæller 48 volts mildhybridsystem, trådløs Apple Carplay og en nødbremse, der genkender cyklister.
Hvis jeg var sælger hos en Volkswagen-forhandler, ville jeg sidde lidt uroligt på stolen nu. Hyundai har netop præsenteret den nye udgave af i20, og den kan meget vel komme til at tromle gennem Polo-klassen. Den er blevet mere appetitlig at se på, mere sikker, mere smart og selvfølgelig mere grøn.
Ny Opel Corsa skinner med dieselpower
Hyundai har hældt masser af smart isenkram i den nye model, så du nu kan lade stikket til telefonen blive hjemme, da i20 både får trådløs opladning, og som den første i klassen – trådløs forbindelse til Apple Carplay og Android Auto. Hyundai smider også et femårigt abonnement på deres Bluelink Connected Car Service med. Det er en pakke, der blandt andet inkluderer navigation fra TomTom, en intelligent stemmegenkendelse og en app, hvor du kan se bilens placering, låse bilen og tjekke tankindholdet eller dæktrykket direkte fra telefonen.
Designet er noget mere friskt i kabinen, og fra førersædet er udsigten domineret af to 10,25 tommer skærme; den ene erstatter de traditionelle visere i instrumenthuset, mens den anden er placeret over midterkonsollen, og har en splitscreen-funktion, så føreren kan se navigationen, samtidig med at passageren kan styre musikken.
Ekstra plads
Udvendigt har Hyundai forsøgt at friske i20 op, og det er nok meget godt, for visuelt har de tidligere generationer tiltalt folk, der spiller bridge, fremfor dem der kite surfer. Den nye model har andre dimensioner, så taget er 2,4 centimeter lavere, samtidig med at bilen er blevet tre centimeter bredere. Akselafstanden er vokset én centimeter. Til sammen får det den koreanske mini til at se mere sporty og selvsikker ud. Og det skulle samtidig gavne pladsen på bagsædet og i bagagerummet, som er vokset 25 liter, så der nu er 351 liter - præcis det samme som i en Volkswagen Polo. Resten af kabinen er funket up med nyt indirekte LED-lys, som vi er vant til i større og dyrere biler.
Bedre sikkerhed
Hyundai har stoppet en hel dyne af sikkerhedssystemer i i20, hvor den vigtigste er, at i20’s nødbremse nu også kan genkende og stoppe for cyklister. Modellen har nu også en vognbaneassistent, der kan følge vejen i stedet for bare at brokke sig, når du overskrider striberne, og skiltegenkendelse kan selv sænke farten på bilen. I20 får også Rear Cross-traffic Collision Assist, som bremser bilen, hvis du bakker ud i trafikken uden at se dig for, og Leading Vehicle Departure Alert som minder dig om at køre frem, når de andre forlader lyskrydset, og du stadig er optaget af at spille Subway Surfers på din telefon.
Familien Rummelig – Skoda Fabia Combi
Det er ikke kun elektronikken, der er blevet smartere. Motorprogrammet har også bestået sin studentereksamen i form af et 48-volts mildhybrid-system, som er koblet til en 1-liters turbomotor med enten 100 eller 120 hestekræfter. Kræfterne føres ud i enten en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse eller en nyudviklet 6-trins manuel gearkasse, som selv kan koble ud, når du lettere foden fra speederen. På den måde kan bilen trille længere og spare benzin. Hyundai anslår at systemet sparer mellem tre og fire procent brændstof, men har endnu ikke opgivet forbrugstallene. Den efterhånden klassiske 1,2-liters firecylindrede benzinmotor med 84 hestekræfter fås også stadig.