Mercedes er klar med priserne på deres nye elektriske minibus EQV. Med en rækkevidde på 356 kilometer og plads til otte personer, er den som skabt til den klimabevidste storfamilie – og du sparer 140.000 kroner.
Kender du det? Det eneste tidspunkt, du kan få en reaktion fra dine mange sammenbragte børn, er når deres Iphone er løbet tør for strøm, eller når de vil give dig en Greta Thunberg-dimensioneret skideballe for at køre i en benzin- eller dieselbil. Men frygt ej, for Mercedes er på vej med en løsning. De kalder den EQV, og det er i virkeligheden den eldrevne version af V-Klassen. Og med den kan du fragte syv passagerer i stille og grøn luksus.
Med i alt otte pladser er den oplagt til den store familie, som shuttle eller taxa. Og de gode nyheder stopper ikke der. For EQV slipper med en lav registreringsafgift, som betyder, at der faktisk er mange penge at spare sammenlignet med den almindelige V-Klasse. Det forklarer produktansvarlig for Mercedes-Benz varebiler i Danmark, Jens Lyngholm.
Grønt håb til håndværkerne – Ford Transit Custom PHEV
Sammenlignet med den dieseldrevne V 250 d, som kommer tættest på EQV rent outputmæssigt, så er EQV faktisk mere end 140.000 kroner billigere.
Masser af udstyr
De første EQV’er kommer til Danmark til efteråret, og den vejledende pris for EQV starter ved 693.900 kroner, men ved lancering tilbydes den fra 649.900 kroner som privatkøb, mens beskatningsgrundlaget begynder ved 599.900 kroner. Senere på året følger en ekstra lang variant til modelprogrammet.
Toyota Proace Verso VIP – privatchauffør i arbejdstøj
Og det er ikke fordi, du skal gå på kompromis med udstyret, bare fordi bilen drives af strøm. Intelligente LED-lygter, som selv blænder op og ned efter behov, er standard sammen med lædersæder. Digital radio, navigation, parkeringsassistent, bakkamera, 3-zonet klimaanlæg, elektrisk bagklap og tyverialarm er også en del af listen over standardudstyr.
Test af Mercedes-Benz V220 CDI aut.
Fremdriften skabes af et massivt batteri på 100 kWh, som giver en officiel rækkevidde på 356 kilometer efter WLTP, og med en hurtiglader kan batteriet lades fra 10 procent til 80 procent på cirka 45 minutter. Elmotoren trækker på forhjulene og yder 204 hestekræfter og 362 Nm, og EQV har en topfart på 160 km/t.