For 4. gang i træk vinder Ford Motor Company prisen for bedste motor under 1,0 liter. Og for 6. gang i træk vinder Audi prisen for bedste motor i kategorien 2,0 – 2,5 liter.
For Fords vedkommende er der naturligvis tale om den lille velspindende 1,0 liters EcoBoost motor, der på bedste vis kombinerer høj ydelse med lavt brændstofforbrug.
”Selv for en aggressivt nedjusteret motor som 1,0 liter EcoBoost, kan det lade sig gøre, at nedsætte brændstofsforbruget en hel del, hvis man udnytter cylinder-deaktivering til fulde.”, siger Carsten Weber, advanced powertrain manager, Ford Europa. ”Når man i dag skaber nye motorer, er det absolut vigtigst fortsat at reducere brændstofsforbruget mest muligt.”.
For Audis vedkommende er det den 2,5 liters 5-cylindrede TFSI motor, der i Audis modelprogram har flere ydelser, men topper med hele 367 hk i den nye Audi RS3 Sportback, hvilket gør netop den model til den kraftigste i den premiumsegmentets kompaktklasse.
Udviklingschef Ulrich Hackenberg fra Audi siger: "5-cylindrede motorer har en lang tradition hos os. De gjorde Audi til et sportsligt mærke i 1980'erne. 2.5 TFSI-motoren i den nye Audi RS 3 Sportback er med sin enorme trækkraft, omdrejningsvillighed og helt særlige lyd indbegrebet af automobil emotion. Denne pris er en dejlig bekræftelse af vores strategiske videreudvikling af denne motor.".