Ford Fiesta fylder 40 år og den storsælgende minibil kommer nu i niende generation – i fire forskellige versioner. Det blev afsløret på et stort anlagt event for 2200 forhandlere og 300 pressefolk på Fordfabrikken i Køln, hvor Fiestaen bliver produceret. Her var biltorvet.dk også med og kan derfor bringe de første indtryk af den lille ny.
Udover basisversionen af den nye Fiesta, kommer der en sportslig ST-Line, en elegant og veludstyret Vignale og en høj SUV-lignende Active crossover med plastikskærme og trinbræt. Basisversionen kommer som Trend og Titanium, begge lander i Danmark til sommer. ST-Line, Vignale og Active Crossover kommer til landet på et senere tidspunkt.
Tiltalende frisk
Vores førstehåndsindtryk er, at udseendet er afdæmpet, men generelt tiltalende frisk på alle versioner. På billeder kan midterkonsollens skærm i kabinen syntes noget stor, men det er såmænd blot kabinen, som er lille. Ikke dermed sagt, at kabinen føles trang. Man sidder fint i sæderne, og det er let at finde en god kørestilling.
Ford fremhævede på lanceringen en række forbedringer, hvor det mere kuriøse var, at dækstøj skulle være dæmpet med syv procent ved 100 km/t, og at dørene er 20 procent lettere at lukke. Det første må vi vente med at teste til en senere prøvetur, og sidstnævnte var ikke noget, man overhovedet lagde mærke til i praksis.
I den mere seriøse ende, og usædvanligt for klassen, kan man tilkøbe den ny Fiesta spækket med sikkerhedsudstyr. I alt 15 systemer sørger for, at du ikke kører ind i andre eller hjælper dig med at parkere, holde bilen på en bakke, holde dig på linjen på motorvejen og en del andet. Der er to kameraer, tre radarer og 12 ultralydssensorer til at hjælpe chaufføren. Vognen kan se objekter 130 meter frem, og allerede der begynde at regne på, om en ulykke er nært forestående.
Fiestaen leveres med nye tre-cylindrede motorer, også i en udgave, hvor man kan koble en cylinder fra, hvis det mod forventning skulle blive for vildt. Manøvren sparer man så endnu mere benzin på. Der er motorer fra 70 til 140 hk, og en diesel på 85 eller 120 hk. Man kan få fem- og sekstrins gearkasse samt en automatisk med skiftepaler.
I den anden ende af skalaen kommer ST-line-topmodellen, som er lidt lavere end originalversionen, mere vildt opsat og som har et fedt fladbundet, og sportsligt rat.
Minibil på første klasse
Nu om dage efterspørger bilkøbere mere og mere luksus og masser af udstyr, og derfor har Ford født Vignale-konceptet, som i Fiestaudgaven er en mere elegant version, spækket med udstyr og lækre materialer samt et mere elegant og luksuriøst ydre med en del kromdetaljer. Et stort glaspanoramasoltag er standard. Om man er til de mange kromdetaljer må være en smagssag, men kølergrillen var ret elegant at se på med sine mågevingeagtige v’er.
Man behøver heller ikke gå ned på stilfuld lyd i sin Fiesta. Danske B&O har et samarbejde med Ford, så det er også muligt at få sin Fiesta med et stort B&O-anlæg med 11 højttalere skjult elegant rundt omkring i kabinen.
Herunder kan du læse pressemeddelelsen fra Ford med flere detaljer om de fire nye Fiestaer:
.
.
.
Den nye Fiesta er avanceret som få, udstyret med op til 15 assistancesystemer og kommer for første gang i en eksklusiv Vignale-version. Fiesta bliver endnu mere velkørende og fås med endnu flere økonomiske og moderne motorer – EcoBoost-motorer med op til 140 hk og en ny 1,5-liters TDCi-dieselmotor med 120 hk
Den nye generation af Ford Fiesta kommer i nye og unikke varianter – fra den luksuriøse Vignale til den crossover-lignende Active. Fiesta Titanium og ST-Line har også premiere.
Motorprogrammet er mere omfattende end nogensinde før med den prisbelønnede 1,0 EcoBoost med op til 140 hk og den hidtil stærkeste dieselmotor, 1,5 TDCi med 120 hk. CO2-udslippet forventes at blive så lavt som 82 gram per kilometer
Fiesta bliver den første Ford i Europa med det eksklusive B&O Play-lydsystem, som er særligt tilpasset bilens størrelse og indretning
SYNC 3 med 8” touchscreen med høj og klar opløsning fremstår som et integreret, men alligevel flydende element i den ergonomiske og betjeningsvenlige førerplads
Den nye Fiesta er den første Ford med automatisk nødbremsesystem med udvidet fodgængergenkendelse, der også kan forhindre kollisioner
De legendariske Fiesta-køreegenskaber er blevet endnu skarpere med en ny undervogn og elektronisk momentfordeling. Den nye Fiesta har desuden bedre vejgreb og kortere bremselængde
Ford har i dag premiere på en helt ny Fiesta, den niende generation, ved det særlige Go Further-event på fabrikken i Køln. Premieren er kulminationen på 40 års fødselsdagen for Fords populære minibil – den mest solgte Ford i Danmark og en af de mest populære minibiler i Danmark.*
Med en helt ny Fiesta flytter Ford grænserne for minibiler i Europa. Ingen bil i klassen er så avanceret og fås med så omfattende udstyr som den nye generation Fiesta. Med tilføjelsen af helt unikke varianter som den særdeles luksuriøse Fiesta Vignale og den crossover-lignende Fiesta Active, den første Ford af sin slags i en række af kommende Active-versioner, har udvalget af Fiesta-modeller aldrig tidligere været så stort – og ingen konkurrent tilbyder en minibil med så bredt og varieret et modelprogram.
Den nye Fiesta introducerer usædvanligt sikkerhedsudstyr og med SYNC 3 med 8” touchscreen det mest moderne infotainmentsystem i klassen. Kunderne vil på samme måde opleve klassens mest moderne og stærkeste motorer – Fords prisbelønnede trecylindrede EcoBoost-motor med ydelser helt op til 140 hk og den nye 1,5-liters TDCi-motor med 120 hk med en ydelse højere end nogen tidligere dieselmotor i Fiesta.
“Vi deler kundernes passion for vores Fiesta, og det er derfor, at vi har været i stand til at løfte denne ikoniske bil fuld af sjov og køreglæde til et nyt niveau. Vi har formået at fastholde Fiesta’ens personlighed samtidig med, at vi nu kan tilbyde et bredere modelprogram end nogensinde”, siger Jim Farley, vicepræsident og præsident for Ford Europa. “Nu har vi en Fiesta til alle – og med modeller som Fiesta Vignale og Fiesta Active crossover bringer vi teknologier og funktioner ind i et segment, hvor kunderne tidligere måtte nøjes med at drømme om dem.”
Avanceret og luksuriøs
Den nye Fiesta kommer fra starten med både tre og fem døre, og det nye og endnu mere tiltrækkende design er en ægte øjenåbner, men samtidig er forgængerens genkendelige og af kunderne meget værdsatte udtryk inkorporeret i eksteriøret. I kabinen er Ford startet helt forfra for at opnå et mere eksklusivt design, og materialerne når et helt nyt niveau.
Det nye infotainmentsystem SYNC 3 med 8” touchscreen er fra starten tænkt ind i instrumentpanelets linjer, hvilket integrerer det naturligt i designet. Fords nye infotainmentsystem giver mulighed for at styre lyd, navigation og en tilsluttet smartphone med simple kommandoer, som fx ”jeg mangler benzin”, og så er den nye Fiesta den første model, der nyder godt af det eksklusive B&O Play-lydsystem, som er udviklet i samarbejde med HARMAN – det er perfekt afstemt netop til Fiesta og inkluderer bl.a. 10 højttalere, subwoofer og 675 watt forstærker. Udover SYNC 3 med 8” touchscreen fås også en elegant 6,5” touchscreen og en udgave med 4,2” skærm kombineret med MyFord Dock.
Den generelle komfort for fører og passagerer er stærkt øget, og alene reduktionen af vejstøj med 7 procent fortæller, hvor raffineret den niende generation af Fiesta er. Føreren nyder godt af et opvarmet multifunktionsrat, og den klare og konfigurerbare 4,2” TFT-skærm i instrumenthuset giver et hurtigt overblik over kørslen.
Fiesta bringer ikke blot en helt ny opmærksomhed omkring detaljer. Lige fra den særlige lasersvejsning af det store panoramasoltag til markant reduceret afstand mellem spalterne, hvor karrosseridele mødes til de ubrudte flader uden synlige sammenføjninger i det elegante interiør. Den nye Fiesta bringer også en ny bredde ind i modelprogrammet, som ingen konkurrent kan matche.
Som det allerede kendes fra Kuga og Edge, lanceres Fiesta i en overordentlig veludstyret, luksuriøs og eksklusiv Vignale-udgave. Fiesta Vignale-kunder får ikke blot en af markedets mest eksklusive og gennemførte minibiler, de får også fuld adgang til den personlige service hos alle Ford-forhandlerne og via telefon og smartphone-apps. Den unikke oplevelse starter i den særlige Vignale Lounge, hvor dedikerede medarbejdere er med i hele processen fra bestilling til servicering.
Den nye Fiesta ST-Line er den sportslige modsætning til Fiesta Vignale. Sportligt stylingkit, sportsundervogn, sportssæder og rat med flad bund er et lille udpluk af udstyret i og på den frække Fiesta ST-Line, der henter inspiration fra Ford Performance-modellerne, som Fiesta ST.
Titanium-versionen af den udgående Fiesta stod også i Danmark for en forbløffende stor del af salget, og derfor præsenteres den stilige nye Fiesta Titanium også på fabrikken i Køln. Fiesta Titanium vil også som før blive akkompagneret af basismodellen Fiesta Trend.
Den store bredde i modelprogrammet kommer for alvor til udtryk med Fiesta Active, endnu en markant tilføjelse til Fiesta-familien. I bedste crossover-stil er Fiesta Active udstyret med forhøjet undervogn, et råt look med plastdele på udsatte steder på karrosseriet og tagbøjler. Til trods for at Fiesta Active lægger op til eventyr, har den samme praktiske egenskaber og overlegne køreegenskaber som de andre Fiesta-modeller.
Den mest teknologisk avancerede minibil med fuld sikkerhedspakke
To kameraer, tre radarer og 12 ultralydssensorer bakker op om en hel stribe nye sikkerhedssystemer i den nye Fiesta. Systemerne kan holde øje 360 grader rundt om bilen, og der scannes konstant 130 meter foran bilen for at opfange fx fodgængere og langsomme biler. Fiesta er den første Ford, der har et udvidet Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse, så det automatiske nødbremsesystem nu kan opfange fodgængere i mørke ved hjælp af forlygtesystemet. Med sit arsenal af passiv og aktiv sikkerhed, kombineret med vigtige assistancesystemer, forventer Ford, at den nye Fiesta får 5 stjerner i EuroNCAP.
I udviklingen af den nye Fiesta har Fords ingeniører og teknikere lagt vægt på, at minibilen skal være på niveau med langt større biler, når det kommer til sikkerhed og assistancesystemer. Derfor kan Fiesta udstyres med helt op til 15 assistancesystemer:
Traffic Sign Recognition, trafikskiltegenkendelse, som nu kan holde øje med fx. hastighedsgrænserne i forskellige spor på motorvejen
Automatisk fjernlysassistent, som reagerer hurtigere og mere præcist. Systemet har en ny feature, som gør, at overgangen mellem nær- og fjernlys er blødere.
Fiesta er den første bil i segmentet i Europa med Cross Traffic Alert, advarsel når man bakker ud og en bil er på vej fra siden
Adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende og bremser
Intelligent fartbegrænser, der sænker hastigheden i forhold til trafikskiltene
Kollisionsadvarsel, der indikerer afstanden til den forankørende
Blind vinkel-informationssystem, som advarer om biler i de blinde vinkler
Driver Alert, træthedsregistrering, der opfordrer føreren til at tage pauser
Lane Keeping Alert advarer, hvis man upåagtet forlader fx sit spor på motorvejen
Lane Keeping Aid, der hjælper med at holde bilen i sporet
Kollisionsadvarsel, som fortæller, hvis man ikke har afstand nok til at kunne bremse ned og undgå sammenstød.
For mange mennesker er der også en følelse af tryghed ved at kunne overlade parkering til bilen. For første gang kan Fiesta-kunderne nu bestille Fords Active Park Assist, som ikke bare hjælper med at finde ideelle pladser, men også kan parkere semi-automatisk ved både parallelparkering og i tværgående båse – og ud igen. Systemet er i Fiesta udvidet med en særdeles vigtig detalje: Systemet er nu i stand til at aktivere bremsen, hvis føreren ikke reagerer på systemets vejledning og advarsler om afstand til fx en parkeret bil eller et blomsterbed.
Endnu bedre køreegenskaber end før
Bedre vejgreb, forbedret bremseevne, mere raffineret og mere komfortabel affjedring. Alle elementer i den nye Fiestas undervogn er optimeret til at fremhæve og højne køreglæden og komforten. Der er brugt en stærkere type stål, vridningstabiliteten er forbedret med 15 procent, og sporvidden for og bag er forøget med henholdsvis 30 og 10 mm. Undervognen giver nu plads til fælge i størrelsen 18”.
En lettere og stivere tværstiver giver forbedret følsomhed i styretøjet, og føreren vil glæde sig over, at klassens mest velkørende bil nu er et endnu mere mesterligt kompromis mellem komfort og underholdning. Med 10 procent mere greb i sving og elektronisk Torque Vectoring Control, som bremser det inderste hjul en smule i sving, er der endnu mere stabilitet og dynamik i den nye generation af Fiesta. Nye bøsninger i undervognen er dobbelt så stive som på forgængeren, og udover bedre at kunne holde ujævnheder i vejen væk fra kabinen, så reducerer det også støjniveauet og giver skarpere styring.
Stærke og sparsommelige turbomotorer
Et opdateret udvalg af motorer med fokus på styrke og nøjsomhed kendetegner den nye generation af Fiesta. Driftsomkostningerne er reduceret, men køreglæden er optimeret.
Fords ofte hædrede 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor kommer i tre styrker – med 100, 125 og 140 hk, og en ny manuel gearkasse med seks trin med lavere friktion giver en forventet CO2-udledning på helt ned til 97 gram per kilometer. Til EcoBoost-motoren med 100 hk fås en automatisk gearkasse med seks trin og skiftepaler bag rattet.
Den trecylindrede 1-liters motor med turbo er udstyret med mange avancerede teknologier som direkt indsprøjtning med særdeles højt tryk, dobbelt uafhængig ventilstyring og et innovativt design af knastakslen, som med sin placering giver en exceptionelt raffineret motorgang for en trecylindret motor.
En ny 1,1-liters benzinmotor deler sin trecylindrede arkitektur med 1-liters EcoBoost-motoren, og den tilbydes i versioner med 70 og 85 hk, og den erstatter 1-liters motoren uden turbo fra den udgående Fiesta. Den kommer med en femtrins manuel gearkasse og et forventet CO2-udslip på ned til 101 gram per kilometer.
Med 120 hk er den nye 1,5-liters TDCi-dieselmotor den stærkeste dieselmotor i Fiesta nogensinde, og den er kendetegnet ved sin styrke, sit høje moment og sit lave brændstofforbrug, og samtidig leverer den en sjov køreoplevelse. CO2-udledningen ventes at ligge på 89 gram per kilometer. Den nye motor fås også i en udgave med 85 hk, og den er som sin storebror udstyret med en manuel gearkasse med seks trin. CO2-udledningen forventes så lav som 82 gram per kilometer.
Et lavt brændstofforbrug og reduceret CO2-udslip er generelt for alle udgaver af den nye Fiesta, og det fremhæves ikke kun af, at start-stop-system er standard på alle motorer, men også af en ny Eco-knap til biler med manuel transmission, som justerer tomgang, speederpedalens reaktion, turboladerens ydelse og skiftepunktet for gearskifteindikatoren, så det er muligt at spare endnu mere på de dyre dråber.
Ford lancerer ny Ford Fiesta i Danmark til sommer.