Fiat Fiorino: Ny minivan med masser af plads
Den største nyskabelse indenfor varebiler i nyere tid hedder Fiat Fiorino.
”Med Fiat Fiorino er det lige før, at pakkekureren kan levere sine pakker helt inde i receptionen hos kunderne uden at skulle stige ud af bilen.” siger Kåre Neergaard, Country Manager, Fiat Professional hos Fiat Group Automobiles Denmark A/S.
Udtalelsen er måske nok en mild overdrivelse, men Fiorino er rent faktisk udviklet netop med henblik på at være så kompakt i sine udvendige dimensioner, at den er nem at komme rundt med og let at parkere selv på steder, hvor pladsen er trang. Med andre ord; Fiat Fiorino kommer frem hvor andre må give op.
De udvendige dimensioner er langt mindre end de gængse for denne varebilsklasse. Fiorino måler nemlig kun 3,86 meter i længden, 1,72 meter i højden og 1,71 meter i bredden. Trods disse beskedne mål er varerummet meget rummeligt og regulært i formen. Det har en volumen på hele 2,5 kubikmeter og kan læsse 610 kg. Hvis man lægger passagersædet ned, kommer længden op på knap 2,5 meter, svarende til en volumen på 2,8 kubikmeter. Takket være en usædvanlig lav læssehøjde på kun knap 53 cm er det en meget nem sag at laste bilen. Adgangen til varerummet lettes desuden af de sidehængslede bagdøre, ligesom man kan vælge skydedøre i begge sider.
Fiorino vil være ideel for den del af erhvervslivet, der ikke har behov for de helt store varebiler – for eksempel kurerfirmaer, vinduespudsere, skorstensfejere, elektrikere, apoteker, pizzabude mv. Designet er moderne, industrielt og præget af rene linjer, og understøtter ønsket om at skabe en fiks minivarebil der er både rummelig og økonomisk.
Lave omkostninger og høj sikkerhed
Udover at være en lille og rummelig varebil er Fiorino også meget økonomisk. Lavt brændstofforbrug, lange serviceintervaller og lave reparationsomkostninger er alt sammen med til at give en rigtig god totaløkonomi. Fiorino leveres med Fiats egen populære 1.3 Multijet Common Rail dieselmotor med 75 heste og et drejningsmoment på hele 190Nm ved kun 1.750 omdrejninger i minuttet. Man kan køre hele 22,2 km. pr. liter diesel ved kombineret kørsel, hvilket giver Fiorino et pænt fradrag i registreringsafgiften. På sikkerhedssiden er Fiorino skabt, så både chauffør og last er beskyttet bedst muligt. Fører- og passagerairbag, ABS-bremser og servostyring er således standard, og man sidder godt beskyttet af den hårde sikkerhedsstruktur, som omgiver kabinen. For at forhindre tyveri kan kabinen og varerummet aflåses separat, så man har adgang til varerummet, selvom kabinen er låst.
Den nye Fiorino produceres på Fiats Tofas-fabrik, som ligger i Bursa i Tyrkiet.