I de historiske fabrikshaller i Sant’Agata Bolognese har den sidste Lamborghini Gallardo nu forladt samlebåndet. Det blev en Lamborghini Gallardo LM 570-4 Spyder Performante i den særlige røde kulør kaldet Rosso Mars. Bilen er solgt til en privat samler. Med en samlet produktion på 14.022 biler er Gallardo ikke kun den Lamborghini, som er bygget i flest eksemplarer. Det er faktisk den mest succesfulde superbil overhovedet, og har for længst etableret sig som et ikon inden for italiensk design.
Gallardo blev præsenteret for 10 år siden, hvilket var samme år, som Lamborghini fejrede sit 40-års jubilæum. I de første 40 år fremstillede Lamborghini omkring 250 biler om året, men i de 10 år med Gallardo steg produktionen til omkring 2.000 biler om året. En Lamborghini er stadig et sjældent syn, hvilket også gælder en Gallardo. Traditionen tro blev navnet hentet fra tyrefægtning. Gallardo-tyrene blev avlet i det 18. århundrede og var kendt for deres usvigelige mod.
Gallardo blev præsenteret første gang i 2003 på den internationale biludstilling i Genève. Dens ekstreme design blev skabt af Lamborghinis designcenter, Centro Stile, der gav den en enestående dynamik og en høj kvalitet, der lagde grunden for dens mangeårige succes. Det samme gælder konstruktionen med et letvægts design, ved hjælp af en spaceframe i aluminium. Kombineret med den enestående karakter af V10-motoren, Lamborghinis nyudviklede sekventielle e-gear og det overlegne greb i underlaget med permanent firehjulstræk, blev Gallardo en uovervindelig opskrift.
Der var dog allerede en ekstra dimension på vej til Gallardo, i form af den åbne Gallardo Spyder, som blev præsenteret i 2005. Gallardo Superleggera kom til i 2007. Vægten var lavere takket være en række komponenter i kulfiber, mens designet var minimalistisk og de 530 hk understregede den ekstreme natur.
Den anden generation af Gallardo ankom i 2008. Med en redesignet front og bagende, samt en helt ny V10 med 560 hk og direkte indsprøjtning, beviste den nye Gallardo LP 560-4, at selv den mest succesfulde opskrift kan forbedres. Den nye udgave af Superleggera fulgte i 2010 med en ydelse på 570 hk. Samtidig fandtes der også den åbne version kaldet LP 570-4 Spyder Performante.
Endnu en niche blev fyldt med LP 550-2 Valentino Balboni, opkaldt efter Lamborghinis legendariske testkører af samme navn, som i sin tid blev ansat som lærling af selveste Ferruccio Lamborghini. Med sit baghjulstræk appellerede LP 550-2 Valentino Balboni til et helt særligt publikum, og blev som så mange andre specialudgaver af Gallardo kun fremstillet i en begrænset serie. Sådan har det været for adskillige versioner af Gallardo hvilket sikrer, at de hver især er eftertragtede blandt samlere og entusiaster. Blot at producere i tusindvis og atter tusindvis af den samme model, var aldrig planen for Automobili Lamborghini.
Kulminationen for de 32 forskellige Gallardo-versioner det er blevet til, blev markeret med Super Trofeo Stradale og sidst, men ikke mindst, Gallardo Squadra Corse. De trækker begge en præcis parallel fra racerserien Blancpain Super Trofeo og direkte til landevejen. Gallardo LP 570-4 demonstrerede i adskillige sammenligningstests, hvor effektiv en opskrift den stadig er. I magasiner som italienske Quattroroute, engelske Car Magazine og Sport Auto i Tyskland, beviste Gallardo til det sidste, at den stadig var med helt i toppen — eksempelvis med klassens bedste omgangstid på baner som Hockenheim i Tyskland og Balocco og Vairano i Italien.
Gallardo LP 570-4 Squadro Corse har en tørvægt på 1.340 kg, hvilket er 70 kg mindre end den allerede meget lette Gallardo LP 560-4. Med et imponerende vægt/effekt-forhold på 2,35 kg/hk leverer den bjergtagende præstationer. Som 0-100 km/t på blot 3,4 sekunder og 0-200 km/t på 10,4 sekunder. Topfarten er 320 km/t, mens bremsesystemet er med skiver i en kombination af kulfiber og keramik, hvilket garanterer suveræn ’stopping-power’.
Lamborghini Gallardo blev solgt i mere end 45 lande verden over, og helt i den italienske ånd var der rige muligheder for at skabe sin helt personlige Gallardo. Med Lamborghinis ’Ad Personam’-program var hver eneste kunde i stand til at skabe lige præcis den drømmebil, de ønskede. Et årtis produktion betød også en lang række ’Special Editions’, hvor mange af dem var beregnet til eksotiske markeder som Singapore, Malaysia, Kina og Indien. Der var dog en Gallardo, som mere end noget andet påkaldte sig verdens opmærksomhed. Gennem årene blev der fremstilet adskillige udgaver af Gallardo Polizia Stradale med blå blink, en særlig bemaling og unikke features. Som kølerummet i fronten, der gjorde det muligt at anvende den særlige Lamborghini til organ-transport, hvilket nu kunne gøres meget hurtigt og effektivt. Den dag i dag gør to Lamborghini Gallardo tjeneste hos det italienske politi.
Samme år som Lamborghini fejrer sit 50-års jubilæum slutter den succeshistorie som er Gallardo efter 14.022 eksemplarer, eller omtrent halvdelen af alle de superbiler, som er fremstillet af Lamborghini siden 1963. De mange forskellige versioner og specialmodeller, samt den måde Gallardo stadig er med helt i front i forhold til konkurrenterne, vil de kommende år gøre denne særlige tyr eftertragtet blandt samlere og entusiaster.