Farvel Lupo 3L
Det er med stor beklagelse, at den danske Volkswagen-organisation må meddele, at Lupo 3L udgår af produktion med omgående virkning. Store kvaliteter, hvoraf et usædvanligt lavt brændstofforbrug er det mest fremherskende, var ikke nok til at holde fabrikationen af den lille miljøbil i live. Miljø- og omkostningsbevidste pendlere har endnu mulighed for at anskaffe sig en Lupo 3L, da der er enkelte eksemplarer på lager hos de danske Volkswagen-forhandlere. Den store, trofaste og entusiastiske kundeskare i Danmark kan fortsat få serviceret Lupo 3L hos Volkswagens servicepartnere landet over, ligesom der vil være reservedele til eventuelle reparationer.
Revolutionerende teknologi
I 1990´erne, hvor der i stigende grad kom fokus på miljø og brændstoføkonomi, blev miljøvenlige biler et mål for Volkswagen, og et krav fra omverdenen. Volkswagen skrev sig ind i verdenshistorien, da den tyske bilproducent lancerede den første og hidtil eneste serieproducerede bil, der kører over 33 kilometer på en liter dieselolie. Det skete omkring årtusindeskiftet, og siden har Lupo 3L slået rekord på rekord i økonomiløb, hvor det gælder om at køre længst muligt på literen.
Med sit lave gennemsnitsforbrug og et tankindhold på 34 liter har Lupo 3L en rækkevidde på mere end 1.000 km på en tankfuld diesel. Dens trecylindrede 1,2 liters TDI-motor yder 61 hk, og drejningsmomentet er 140 Nm mellem 1.800 og 2.400 omdrejninger i minuttet. Det avancerede pumpe-dyse-indsprøjtningssystem gør sammen med en variabel turbolader, ladeluftkøling og en lav indre friktion, at brændstoffet udnyttes maksimalt. Den elektronisk styrede gearkasse vælger selv de mest forbrugsgunstige skiftetidspunkter. Holder Lupo 3L stille i mere end fire sekunder med bremsepedalen trådt ned, standser motoren. Den starter automatisk igen, når bremsen slippes. Vægt og aerodynamik har afgørende betydning for brændstofforbruget. 830 kg er vægten reduceret til takket være anvendelsen af lette materialer som aluminium og magnesium, og luftmodstanden er minimeret til en cW-værdi på 0,29. Alt dette er opnået uden at gå på kompromis med sikkerheden og komforten.
Dansk verdensrekord
Den miljørigtige sparegris har i særdeleshed skrevet sig ind i Danmarkshistorien og de danske hjerter. Ganske vist med hjælp fra den daværende regering, som med Lupo 3L som inspirator ændrede det danske afgiftssystem, således at ejere af brændstoføkonomiske biler blev begunstiget med særdeles favorable grønne ejerafgifter. Dermed blev Lupo 3L et yderligere økonomisk godt bekendtskab for miljøbevidste bilkøbere herhjemme, og den er da også adskillige gange kåret som Danmarks mest økonomiske bil af det velanskrevne månedsmagasin Penge & Privatøkonomi.
Lupo 3L blev omgående et hit i Danmark. Det første år aftog Danmark 15 procent af den samlede Lupo 3 L-produktion, og andelen steg med årene helt op til 60 procent. For sammenligningens skyld tildeler Volkswagen i gennemsnit 0,6 procent af produktionen til danske kunder. Efterspørgslen var langt større end forventet, da bilen blev introduceret. Da fabrikken kun kunne bygge et begrænset antal Lupo 3L om dagen p.g.a. den specielle produktionsteknologi, der krævedes for at bygge denne bil, endte det med voldsomt lange ventelister hos de danske Volkswagen-forhandlere. Den store popularitet og der affølgende lange leveringstider betød, at danskerne blev meget kreative. Der blev stablet en sideimport af brugte Lupo 3L på benene fra andre lande, og de blev i mange tilfælde solgt til højere priser end en ny ville have kostet hos det autoriserede forhandlernet. Det lykkedes dog efterhånden den danske Volkswagen-importør at få biler nok hjem til at stille danskernes Lupo 3L-sult. Danmark er derfor verdens suverænt største Lupo 3L-land med en bestand på 6.446 spareulveunger eller flere på hjul.
Stor dansk fanskare
Danskerne vil gerne køre miljøvenligt og gav hurtigt den lille, rummelige Lupo 3L det blå stempel. Motorjournalisternes Klub Danmark hædrede i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark 2001 Volkswagen Lupo 3L TDI med en ærespris. Der gik sport i at køre økonomisk og presse endnu flere kilometer ud af hver dråbe diesel. Sparegrisen fik sin egen klub, Lupo 3L Klub Danmark, hvor Lupo 3L-ejere udveksler erfaringer på deres egen hjemmeside og ved træf rundt om i landet. Som pendlerbil er Lupo 3L uovertruffen, idet den forener økonomisk med behagelig og fornøjelig kørsel. Dens specielle og anderledes personlighed har gjort den til markedsføringsobjekt for både firmaer og privatpersoner, der gerne vil signalere kvalitet, omkostningsbevidsthed, professionalisme, miljøbevidsthed og høj grad af etik.
Lupo 3L er død, Lupo 3L længe leve
Lupo 3L var spået et længere liv og en eventuel opstandelse i endnu mere økonomisk og miljørigtig udgave i 2006. Men Lupo 3L er blevet offer for forbrugernes dilemma, hvor den øjeblikkelige indkøbspris vægter mere end fremsynede investeringer i miljø og bæredygtig kvalitet. Efterhånden udviklede produktionen af verdens mindst forurenende seriefremstillede bil til en urentabel forretning. Akutte behov for besparelser fik derfor Volkswagen-fabrikken til at slukke samlebåndet. Desværre er den store gruppe af danskere, der kører Lupo 3L, ikke nok til at opretholde fabrikationen. Havde lille Danmark været større, kunne Lupo 3L have overlevet. På den baggrund føler den danske Volkswagen-organisation trang til at sige tak til de mange trofaste kunder. De vil naturligvis også i fremtiden kunne få serviceret deres Lupo 3L hos servicepartnerne landet over. I øvrigt er der endnu mulighed for at erhverve sig et eksemplar af kultbilen, idet de danske Volkswagen-forhandlere har enkelte eksemplarer på lager. Ergo lever Lupo 3L videre i bedste velgående på de danske veje mange år endnu.