Volkswagen er tilbage med en stationcar-version af den nye Golf 8. Ligesom hatchbacken er der masser af ny teknik, men i stationcaren er der også kommet mere plads til familien.
Volkswagen har løftet sløret for stationcarversionen af Golf. Variant, som Volkswagen kalder deres stationcars, er en fast bestanddel af Golf-familien, og har eksisteret siden 1993, da Volkswagen introducerede Golf 3. Den seneste model er nummer 8, og fokus er mere end nogensinde på avanceret tech, men heldigvis har man også haft fokus på de praktiske egenskaber.
Mere plads
Foran og hen langs siderne til og med B-stolperne deler den traditionelle 5-dørs Golf hatchback og den nye Golf Variant samme design, mens den bageste del af Variant-versionen er anderledes. I forhold til de tidligere generationer Variant, har den nye fået et mere dynamisk udtryk. Variant har fået en længere akselafstand, som ændrer på bilens proportioner, og resultatet er en Golf Variant, der nu visuelt forekommer længere, lavere og mere elegant. Den nye generation af Variant er 4.633 millimeter lang og har nu en akselafstand på 2.686 millimeter, som er henholdsvis 349 millimeter og 66 millimeter længere end forgængeren. Akselafstanden er seks centimeter længere end den femdørs Golf, og overordnet 35 centimeter længere.
45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde
Den ekstra plads i interiøret er mest mærkbar ved bagsædet, hvor benpladsen øges. Passagererne kan opbevare deres bagage i et bagagerum, der rummer op til 611 liter, når det pakkes helt op til toppen af bagsædets ryglæn, men det er så kun seks liter mere sammenlignet med Golf 7 Variant. Bagagerummet er udstyret med praktiske posekroge, fastgørelsesringe og belysning. I højre side er der en 12 V og 230 V-stikdåse samt styringen til den elektrisk betjente trækkrog (ekstraudstyr). Hvis begge hænder har travlt med at holde indkøbsposer eller bagage, kan Golf Variant udstyres med en elektrisk betjent bagklap (ekstraudstyr), der alternativt kan åbnes via den sensorstyrede bagagerumsåbner ved blot at bevæge foden under bilens bagkofanger.
Velkendte drivlinjer
Golf Variant tilbydes med de samme TSI- og TDI-motorer. Blandt andet fås de 130 og 150 hestes 1,5 eTSI-motorer med 48 V-mild-hybrid-teknologi og 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. De nye 2,0 TDI EVO-turbodieselmotorer reducerer NOx-emissioner markant med det nye Twin dosing-system – der kører med dobbelt AdBlue®-injektion og to SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction).
Seat Leon Sportstourer - viceværten der er kunstmaler
Standardudstyret i en Golf Variant er omfattende og omfatter bland andet Digital Cockpit, Ready2Discover-infotainmentsystem, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot med køkørselsfunktion, App-Connect og nøglefri start/stop.
Golf Variant forventes introduceret i starten af 2021, og de danske priserne er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt.