Lamborghini er endelig klar med deres længeventede SUV. Navnet er Urus og den har verdens største bremser og 650 hk.
Verdens første Super Sport Utility Vehicle – sådan kalder Lamborghini selv deres nye SUV. Hvis det bliver for lang en mundfuld, kan du også bare kalde den Urus, for det er modellens officielle navn. Bag de mange navne gemmer der sig en ganske seriøs maskine.
Lamborghini er jo ejet af VW-koncernen, så Urus er bygget på samme MLB-platform, som Audi Q7, Bentley Bentayga og Porsche Cayenne. Grundlaget skulle altså være i orden, men Lamborghini har drysset deres eget krydderi over den nye model. Først og fremmest ligger der en 4-liters biturbo-V8’er med 650 hk ved 6.000 o/min og 850 Nm ved 2.250 o/min. På trods af en egenvægt på 2.154 kilo, runder den store bil 100 km/t på bare 3,6 sekunder, fortsætter videre til 200 km/t på 12,8 sekunder og løber først ud ved 305 km/t.
Kæmpe-bremser
Det forventes af en Lamborghini, at den kan køre om hjørner, så ingeniørerne har udstyret Urus med firehjulstyring, der kan dreje baghjulene op til tre grader. Ved lav fart drejer de modsat af forhjulene, som giver en mindre drejeradius, svarende til en bil, der er 60 cm kortere. Ved høj fart drejer hjulene i samme retning som forhjulene, hvilket giver både bedre stabilitet og højere vejgreb.
Motoren er monteret lavt i chassiset, så tyngdepunktet holdes så tæt mod jorden som muligt, og firehjulstrækket fordeler som udgangspunkt 40 procent af momentet til forhjulene og 60 til baghjulene via et Torsen centerdifferentiale. Op til 70 procent kan sendes til forhjulene, skulle det være nødvendigt, og op til 87 procent af momentet kan sendes til baghjulene, når der skal laves dækrøg.
Takket være aktiv momentfordeling mellem højre og venstre side af bilen, også kaldet active torque vectoring, kan understyring reduceres. I alt er der seks køreprogrammer, som både inkluderer et offroad-program, et til sne, sand og et til racerbanen.
Netop på racerbanen er det vigtigt at have seriøse bremser, og det har Urus. Skiverne foran måler 17,3 tommer, og er dermed de største bremser i verden på en serieproduceret bil, og da de også er kulfiberkeramiske, bliver de nok ikke ligefrem billige. Det er resten af bilen heller ikke. På danske plader burde Urus koste omkring 4,4 millioner kroner.
SUV-eventyr
Det er ikke første gang Lamborghini prøver sig med en SUV. I 80’erne flirtede mærket med forskellige militærer og olie-sheiker om at bygge den vanvittige maskine LM002 med V12-motoren fra en Lamborghini Countach. Den var dog for klodset og for tørstig, så der blev kun bygget 328 biler.
Anderledes er det i dag, hvor SUV’er sælger som kolde fadøl til en heavyrock-koncert. Porsche gik fra at være en lille sportsvognsproducent til at være det mærke i VW, der laver størst overskud. Lamborghini forventer da også at fordoble deres samlede produktion med introduktionen af Urus. Fremover skal der produceres 3.500 SUV’er om året, mod en samlet produktion i 2016 på bare 3.457 biler.