Toyota har endelig præsenteret en plugin-version af RAV4. Den har lavt CO2 og 65 kilometer rækkevidde alene på batteri – og så er den Toyotas næstkraftigste bil nogensinde.
Toyota er efterhånden synonym med hybrid. Faktisk solgte mærket sidste år over 10.000 elektrificerede biler i Danmark. Det er 71 procent af markedet, men næsten alle er såkaldte selfcharging hybrids, altså ikke den slags, hvor du kan lade batteriet med et stik. Men sådan en er endelig på vej mod det danske marked, pakket ind i den populære SUV RAV4.
Anmeldelse: Familiens nye favorit – Toyota RAV4
Udover at kunne lade batteriet fra et stik i stedet for blot bremser og benzinmotor, så er den nye Toyota RAV4 Plug-In Hybrid også atypisk på den måde, at den har rigtig mange hestekræfter. Faktisk er den nye hybrid den næstkraftigste model, japanerne nogensinde har produceret. Ja, det lyder vildt, men med en samlet effekt på 306 hestekræfter er det kun den nye Supra, der overgår RAV4 Plug-In Hybrid i effekt. Tilmed er den Toyotas tredjehurtigst accelererende bil. 0 til 100 km/t overstås på 6,2 sekunder, igen kun overgået af Supra og den nye GR Yaris.
Toyota skaber fremtidig rallylegende – GR Yaris har firehjulstræk og 261 heste
Grøn snusfornuft
Effekten kommer fra en 2,5-liters benzinmotor samt to elmotorer; én der trækker bagakslen, og en elmotor der er placeret sammen med CVT-gearkassen. Og med drengerøvs-statistikken af vejen kan vi koncentrere os om RAV4 Plug-In Hybrids grønne side. Toyota oplyser nemlig, at de forventer, at CO2-udslippet bliver under 29 g/km ifølge WLTP-standarden.
Her er den nye Toyota Yaris – endelig får den teknik fra det 21. århundrede
Til gengæld oplyser de ikke, hvor stort batteriet er, men at de forventer, at rækkevidden bliver over 65 kilometer på en opladning. I samme ombæring skulle det være muligt at køre 15 km/t hurtigere end den almindelige RAV4 hybrid, så plugin-versionen kan køre 135 km/t udelukkende på strøm. De japanske ingeniører har udviklet en varmepumpe, så kabinen kan varmes uden, at benzinmotoren skal tændes. Det er stor fordel for forbruget, og Toyota fortæller lettere stolte, at RAV4 Plug-In Hybrid skulle køre 20 procent længere per kilowatt-time end konkurrenterne, mens CO2-udledningen skulle være 30 procent lavere i forhold til konkurrenterne, når batteriet er tømt. Men dette er Toyotas egne tal, så om de er til at stole på, må tiden vise når vi kører bilen selv.
Egoist for miljøet – Toyota Prius Plug-in
Men er der da slet ikke nogen ulemper ved den nye RAV4 Plug-In Hybrid? Jo, bagagerummet bliver lidt mindre – 520 liter i stedet for 580 liter, men pladsen skulle kun være stjålet under det normale bagagerum. Den nye plugin lander i Danmark efter sommerferien, men det er for tidligt at sige noget om priser, men med al sandsynlighed bliver den dyrere end den nuværende model, så vi når nok over en halv million kroner.