Holdet af elbiler var stærkt til Årets Varebil 2022, men alligevel var det en lille Renault med store muligheder, der løb med sejren. Den nye Kangoo byder på hidtil usete praktiske evner.
Elbilerne var i overtal til Årets Varebil 2022, så alle tegn på himlen lyste i retning af en elektrisk vinder. Alligevel kom den lille, vakse Renault Kangoo ind fra siden og snuppede sejren foran alle andre – til trods for, at den drives af noget så arkaisk som en dieselmotor.
Renault Kangoo bliver sejere - og udrydder Dacia Dokker
Men netop dieselmotoren er en positiv overraskelse – den flytter i hvert fald bilen kvikkere, end man skulle forvente af de bare 95 hestekræfter fra en 1,5-liters motor. Der findes også en variant med 75 heste, og senere kommer en kraftigere variant med 115 hestekræfter og dobbeltkoblingsgearkasse – og til næste år også en elektrisk version. Men det er ikke det, der har sikret Kangoo sejren.
Årets Varebil er fundet – hybriden løb med sejren
Sejren er hevet hjem, fordi Kangoo introducerer en mindre revolution. De franske ingeniører har simpelthen fjernet b-stolpen i højre side af bilen. De kalder det selv Easy Side Access, og den manglende stolpe giver klassens største sideåbning på 1,46 meter. Og kombinerer man det med en opbygning fra eksempelvis Sortimo, så kan man simpelthen få en hel værktøjshylde, der svinger ud og giver let adgang til værktøjerne, og det både sparer chaufførens ryg og tid. Det er en original og aldeles praktisk idé, som vil gøre arbejdsdagen lettere i mange typer af erhverv.
Tæt løb
Renault Kangoo vandt, men ikke med mange point. I alt fik den lille franskmand tildelt 62 point fra de otte jurymedlemmer, og tæt forfulgt kom så de fire elektriske varebiler i den mellemstore kategori. Her er der tale om Citroën Ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert og Toyota Proace Electric, som alle er identiske, har op til 330 kilometer rækkevidde og et lastrum, som sluger op til 6,6 kvadratmeter. Fordi de er identiske, deler de andenpladsen og de i alt 57 point.
Det elektriske bud – Peugeot e-Expert
Volkswagen Caddy Cargo er en traditionel varebil med op til 3,7 kvadratmeter varerum i Maxi-versionen. Den fås med en 2,0-liters diesel eller en 1,5-liters benzin, og hverken indretning eller drivlinjer er på nogen måde revolutionerende, men til gengæld får man gedigen kvalitet og solide køreegenskaber. Og det var altså nok til at inkassere 33 point.
Netop når talen kommer på solid, så findes der få biler, som har ry for at være bygget mere solide end Toyota Hilux. Den har fået et forsigtigt facelift, og en kraftigere og større 2,8-liters dieselmotor med 204 hestekræfter. Sammen med et forbedret automatgear, løfter det den ellers så grove arbejdsvogn op i den øvre og mere luksuriøse ende af pickupklassen, og det inkasserede den en fjerdeplads og 26 point.
FDM: Flere varebiler har så dårlig sikkerhed, at de ikke kan anbefales
Femtepladsen gik til en dansk ombygning af den nye kinesiske varebil Aiways. U5 Van har al den komfort, man forventer af en moderne crossover, men med lastrum i stedet for bagsæder. Samtidig har man en hæderlig rækkevidde på officielt 410 kilometer, og udover at kunne laste 430 kilo, må den trække 1.500 kilo trailer. Det honorerede jurymedlemmerne med i alt 22 point.
Resten af feltet til Årets Varebil 2022 bestod af Ford Mustang Mach E Van, Isuzu D-Max, Land Rover Defender Hardtop 110, Maxus e-Deliver 9 og Peugeot e-Boxer.