Bilkøberne kaster sig fortsat over minibilerne og konkurrencen mellem mærkerne er benhård. Men frem for at tilbyde en ny farve sædebetræk eller indfarvede dørhåndtag for at tiltrække kunderne, overhaler SEAT nu i stedet indenom med en udvidelse af garantiperioden på sin mindste model fra to til fire år.
Danske bilkøbere har siden foråret 2012 kastet sig over minibilerne i en grad, der er kommet bag på hele markedet. Den spanske tysker SEATs mindste, minibilen Mii, er da også fortsat et hit hos bilkøberne i Danmark.
Men konkurrencen er skærpet, og den spanske tysker går derfor skridtet videre ved at understrege kvalitetsniveauet i minibilen og udvide garantien på SEAT Mii fra to til fire år.
-At vores Mii har nydt så stor succes skyldes flere ting. Men en af de afgørende faktorer er, at det kun er størrelsen og ikke kvaliteten, man skal gå på kompromis med. Det vil vi gerne understrege endnu mere og fordobler derfor garantiperioden på SEAT Mii fra to til fire år eller 80.000 km, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør hos SEAT Danmark.
Fjerner usikkerhed
Der har den seneste tid været en del debat om længden af garantiperioder, hvor FDM fx har hævdet, at forbrugerne skal have minimum tre års garanti på bilen. Den påstand udfordres af SEATs tiltag, som indtil videre kører frem til 1. juli i år.
- Vi lancerer hele fire års garanti på Mii’en. Det er et forsøg, hvor vi vil teste, om en længere garantiperiode er højt prioriteret hos kunderne. Er det det, vil vi overveje at forlænge og udvide tiltaget. På alle vores øvrige modeller har man selvfølgelig stadig vores to års fabriksgaranti med mulighed for at købe to års ekstra SEAT Safe, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.