Dieselmotoren er ikke død endnu! Den nye Audi S5 får en 3-liters diesel-V6’er med elektrisk kompressor og mildhybridsystem. 0 til 100 km/t klares på under fem sekunder, mens forbruget er over 16 km/l.

Turen går til Portofino-halvøen på Italiens nordvestkyst, og du skal køre derned. Det skal være en bil, som du kan køre hundredvis af kilometer i uden at blive træt, og som skal have kræfter nok til at kunne ligge i ydersporet på autobahn. Den skal også være underholdende på de små italienske veje og samtidig se godt ud foran hotellet. Indtil nu har Audi S5 været et ganske oplagt bud – men nu har Audi faktisk et endnu bedre bud.

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Den nuværende benzindrevne S5 har en 3-liters V6’er, der hjælpes af en turbo og yder 354 hestekræfter, men den er opgivet til at køre 13,3 km/l. Heldigvis mener Audi ikke, at diesel er et dødt brændstof endnu, så den nye S5 med TDI-motor har 347 hestekræfter og et forbrug på 16,1 km/l – noget mere langtursvenligt.

TDI-power
Nu tænker du måske, at en dieselmotor lyder kedelig, men ikke Audis nye V6’er. Den yder ganske vist syv hestekræfter færre end den tilsvarende benzinmotor, men til gengæld yder den massive 700 Nm, mod benzinversionens sølle 500 Nm. Den store effekt skyldes, at motoren både har turbo, men også en eldreven kompressor. Den er placeret bag ladeluftkøleren og er dermed monteret tæt på motoren. Set udefra minder kompressoren om en konventionel turbolader, men en kompakt elmotor erstatter turbinehjulet. Den accelererer kompressorhjulet op på 65.000 o/min på cirka 300 millisekunder med en ydelse på op til syv kW, og det sker altid, når belastningsbehovet er højt ved lave omdrejninger, hvor der ikke er tilstrækkeligt tryk fra udstødningsgassen til at drive den konventionelle turbo.

Vorsprung durch design – Audi A7

Den luft, der så komprimeres, sendes direkte ind i forbrændingskammeret, hvilket betyder, at 3.0 TDI-motorens kraft allerede er tilgængelig ved lave omdrejningstal, når føreren ønsker det, fx til en overhaling eller ved acceleration ud af sving. Ved en moderat kørestil giver teknologien med det forøgede drejningsmoment i det nederste område mulighed for et lavt omdrejningstal, så man sparer hyppige nedgearinger. Audi påstår, at S5 har et forspring på flere meter fra start i forhold til tilsvarende referencebiler uden eldrevet kompressor.

Den 6-cylindrede dieselmotor sender S5 Coupé fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder, eller 0,1 sekunder langsommere end benzineren, mens S5 Sportback skal bruge 4,9 sekunder.

Mildhybrid
En ekstra-smart detalje, som den eldrevne kompressor også udnytter, er mildhybridteknologien (MHEV). En 48-volts remstartergenerator kan opsamle op til 8 kW, mens et luftkølet litium-ion-batteri med en kapacitet på 0,5 kWh er placeret under bagagerumsbunden. På jævnt dansk betyder det, at du opsamler strøm til el-komppressoren, hver gang du bremser.

Audi Q8 – GTI på stylter

Audi selv vurderer, at systemet har potentiale til at sænke brændstofforbruget ved reel kørsel med op til 0,4 liter per 100 km. Hvis føreren fjerner foden fra speederen i området fra 55 til 160 km/t, kan bilen rulle med standset motor i op til 40 sekunder samtidigt med, at litium-ion-batteriet opretholder strømforsyningen.

Audi S5-modellerne med TDI-motor lanceres på det danske marked i løbet af sommeren 2019. Der er endnu ikke danske priser.