BMW skruer den lille M2 op til 11 med en særlig CS-version. Den låner den hårdtpumpede motor fra storebroren M4 Competition og har nu 450 hestekræfter.
BMW har måske lavet deres hidsigste bil til dato – BMW M2 CS. Det er det tyske mærkes mindste model, men med motoren fra BMW M4 Competition, er den hårdtpumpet som en kamphund, der har ædt sin ejers proteinpulver.
VW T-Roc R er en skør vildbasse
Entusiaster har længe vist, at M-programmets mest bidske bil var at finde under den klassiske M3/M4. BMW startede traditionen i 2010, da de smed en turboladet sekscylindret rækkemotor i coupéversionen af 1-serien. Den lavede 335 hestekræfter og kunne kun fås med manuelt gear, og hvis du ikke havde en fast hånd, så blev den bidt af. BMW 1-Serie M Coupe, måske bedre kendt som BMW 1M, blev kun produceret i 6.300 eksemplarer. Siden overtog den lidt mere civiliserede BMW M2, som dog stadig var lidt af en hidsigprop med sin korte akselafstand og nu 365 hestekræfter. Mange var enige om, at det var en skam, at 3-liters rækkesekser kun havde en enkelt turbo, når nu den samme 3-liters motor havde to turboer i storebroren M3/M4. Men M-entusiasternes bønner blev hørt, og i 2018 kom M2 Competition med storebrorens motor, to turboer og 405 hestekræfter.
Ny 1’er BMW trækker på forhjulene
Men hvornår er nok nok? Derfor har BMW netop introduceret BMW M2 CS, den måske mest hidsige BMW M-model til dato. Motoren stammer nu fra M4 Competition og yder hele 450 hestekræfter og 550 Nm. Det er nok til at sende den yderst kompakte bil fra 0 til 100 km/t på bare 4,2 sekunder, og hvis du vælger den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, så klares sprinten på fire sekunder.
Skarpere RS 4 giver fingeren til SUV og sportsvogne
Racerbil til vejen
BMW’s motorsportsfolk har ikke kun pillet ved motoren. Undervognen er også lånt fra M4 Competition og er som standard adaptiv, mens hjulnav og affjedringsarme er lavet i smedet aluminium, som både er lettere og stærkere, mens tunnelen til kardanakslen er lavet i kulfiberforstærket plastik, det samme er motorhjelm og taget på bilen. Og for at kunne sætte alle de mange kræfter ned, har M2 CS et elektronisk M-differentiale og Michelin Cup-dæk, som virkelig griber i vejen, og er noget af det tætteste, man kommer racerdæk til gaden.