Dacia Dokker Van, der har premiere i Danmark i disse dage, er den første rigtige varebil fra Dacia. Og der er store forventninger til bilen, der i den grad lever op til mottoet – stor bil til lille pris.
I journalistik er der et begreb, der hedder ”keep it simple”. Det gælder ikke alene for artikler og argumenter, men også for biler. I hvert fald, når det handler om den nye Dacia Dokker van.
Der er nemlig ikke ret meget at lade sig distrahere af. Prisen er 79.990,- ex moms, noget konkurrenterne har svært ved at matche for denne størrelse bil. Og modelpaletten er også så simpel, at det næsten er for lidt af det gode.
Dacia Dokker van fås nemlig kun i et udstyrsniveau – nemlig Ambiance. Til gengæld er der alt hvad man har brug for. Standard er fire airbags, elruder, ratbetjent radio med bluetooth, fjernbetjent centrallås, tågeforlygter, sædevarme, højdejusterbart førersæde, kørecomputer, fastsurringskroge, skydedør i højre side, asymmetriske bagdøre, samt masser af aflægningsplads og opbevaringsrum i kabinen..
Den fås også kun i en størrelse – nemlig L1, der betyder, at Dokker van har et varerum på 3,3 kubikmeter og en lastelængde på 1,9 meter. Sidedørsåbningen er på 70 centimeter, hvilket gør læssemulighederne betydeligt lettere. Motoriseringen er også til at overskue. Her findes der kun en motor, nemlig en 1,5 liters Renault dieselmotor med 90 hk. Den klarer 22,2 km/l og har et drejningsmoment på 200 Nm ved 1.750 o/min.
Det er muligt at tilkøbe enkelte ting til Dacia Dokker van. Ønsker man indfarvede kofangere og spejle må man ryste op med 692 kroner. Er det et medianavsystem man er ude efter koster det 2.316,-, og ønsker man aircondition i kabinen er prisen 2.780,- – alle priser er ex moms.
Dacia Dokker van kommer som resten af Dacia programmet med en 3 års/100.000 km garanti.
Dacia Dokker skal være med til at øge Dacias markedsandel i Danmark, der år til dato er på 1,55 procent. I forhold til samme periode sidst år, er der tale om en vækst på 39 procent for alle Dacia. Kigger man udelukkende på varebiler er tallet lidt lavere. Her var markedsandelen lige over en procent.
“Vi har indtil nu kun haft de såkaldte PC vans som Dacia varebiler. Altså ombyggede personbiler til varebiler. Nu får vi et sandt es i kampen om kunderne i det lille segment for varebiler. Vi er overbeviste om at koblingen af megen plads, kendt teknologi og lav pris er noget der for alvor får gang i sagerne. Dokker er med andre ord rendyrket Dacia filosofi og det ved vi virker” siger pressechef i Dacia Søren Hyltoft.