På europæisk plan faldt salget af dieselbiler med otte procent i 2017, mens SUV’erne blev det mest populære segment med hele 4,6 millioner solgte biler.
Tallene for nybilsalget på europæisk plan er klar, og de viser flere interessante ting. I skyggen af Dieselgate er det måske ikke overraskende, at dieselbilerne går tilbage, men antallet af nye dieselbiler har ikke været mindre i 10 år. I 2017 faldt dieselsalget således med 7,9 procent, så der i alt blev solgt 6,76 millioner dieselbiler, svarende til 43,7 procent af bilsalget i et samlet EU, undtaget Ungarn.
Modsat er benzinbiler samtidig blevet mere populære, og salget er vokset med 760.000 biler eller 10,9 procent i forhold til året før, og benzinbilerne udgør nu 50 procent af markedet. Med glæde kan man også konstatere, at biler med alternative energiformer, altså brint, el, hybrid og plugin-hybrider er blevet mere populære. Det samlede tal er steget med 46,1 procent til i alt 737.400 biler solgt i 2017, hvilket svarer til 4,8 procent af det samlede salg, til forskel fra de omkring tre procent, der blev solgt året før.
Golf er stadig kongen
Når man kigger på modeller og segmenter, så er SUV-segmentet den helt store vinder. I alt blev der sidste år solgt 4,56 millioner SUV’er i EU. Det er en stigning på 19,5 procent i forhold til året før, og nu udgør segmentet 29,3 procent. Det står i skarp kontrast til 2007, hvor SUV’er kun stod for 8,5 procent af det samlede salg. Den stigende popularitet går specielt ud over MPV’erne, hvor salget er faldet med 15,1 procent til 1,21 millioner biler, hvilket er den laveste markedsandel i dette århundrede.
Når det kommer til specifikke modeller, så er Volkswagen Golf stadig konge. I alt blev der solgt 483.000 biler sidste år, som faktisk er en tilbagegang på tre procent. Til sammenligning solgte Nissan 248.000 Qashqai’er, og Renault solgte 327.000 Clio’er, som hver især er de mest solgte modeller i deres respektive klasser.
På tværs af EU er der solgt 1.600 Bentley Bentayga og 11 Bugatti Chiron’er. Det er også værd at bemærke, at Dacia solgte flere biler end både Kia, Seat og Volvo.